×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

فرهنگنامه دوزبانه گیاهان دارویی ایران واسپانیا به کوشش آقایان دکتر سعید جلینی و احمدرضا عابدی نیا دو تن ازمتخصصان ایرانی مقیم اسپانیا و با حمایت رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران در اسپانیا منتشر شد.

این فرهنگنامه دوزبانه ضمن معرفی گونه ها وانواع مختلف گیاهان دارویی،تنوع شگفت آور این گونه گیاهان را در سرزمین پهناور ایران نشان داده است.

رایزنی فرهنگی در مقدمه این فرهنگنامه با اشاره به مختصات کشور ایران چنین آورده است :

ایران از جمله وسیعترین کشورهای آسیاست و وسعت آن به تنهایی از کل مساحت چند کشور اروپائی بیشتر است . ایران در قلب خاورمیانه چون پلی دریای مازندران،‌ یعنی بزرگترین دریاچه جهان را به خلیج فارس وصل می‌نماید .

این سرزمین کهن تاریخ وتمدنی دیرین وتاثیر گذار داشته و همواره چون پلی شرق و غرب جهان را به هم پیوند داده است. چشمه ‌سارهای زلال، انارستان‌ها، باغ‌های پسته،درختان تبریزی،فصل‌های گوناگون،کویرهاوشب‌های پرستاره ، صخره‌ها، کوه‌هاو پستی‌بلندی‌های پایان ناپذیر، آتشفشان‌های خاموش و پوشیده از برف، جنگل‌های انبوه ، سواحل و کرانه‌های وسیع از جمله چشم‌اندازهای دیدنی و فراموش ناشدنی طبیعت ایران هستند که خاطره‌هائی ماندگار در اذهان جهانگردان بر جا می‌گذارند.

چهره دشت و هامون ایران در طول سال ، مختلف و متغیر است؛ زمانی پر از شن و سنگ، گاه پر از سیلاب و زمانی پوشیده از برف و باران یا سرشار از گل و گیاه و سبزه است.این وضعیت منجر به پیدایش بیش از ۷۵۰۰ گونه گیاهی در کشور شده است .

تا آنجا که تنوع گیاهی ایران به تنهایی، چیزی در حدود تمام قاره اروپا است. بخش زیادی از این پوشش گیاهی را گیاهان دارویی تشکیل میدهد. این تنوع اکولوژیکی هم از جهت گیاهان داروئی که در عرصه‌های طبیعی میتوان یافت و هم از جهت کشت و اهلی کردن این گیاهان زمینه مناسبی را فراهم ساخته و سابقه تاریخی طولانی و درخشانی از شناسایی و کاربرد گیاهان دارویی و طب سنتی و دانش بومی آن را در ایران به وجود آورده است. تا آنجا که جغرافی‌دانان و گیاه شناسان در یک موضوع وحدت نظر دارند و آن تنوع فراوانی است که در پوشش گیاهی این سرزمین مشاهده می‌شود.

در بخش دیگری از این مقدمه چنین آمده است : سخن از جغرافیای وسیع ایران و تنوع اقلیمی و پوشش گیاهی آن در این مختصر نمی گنجد و خود نیاز مند پژوهشهای گسترده ای است که البته افراد بسیاری اکنون بدان مشغولند و امید است این اثر که با هدف معرفی تنوع وگستردگی این موهبت الهی و خواص شفا بخش آن نگارش یافته است ، زمینه مناسبی برای انجام تحقیقات وپژوهشهای بیشتردر این عرصه را برای پژوهشگران دو کشور فراهم آورده ومآلا موجبات تقویت هر چه بیشتر پیوندها ودوستی های دو کشور را هموار سازد.

گفتنی است این فرهنگنامه با حمایت وهمکاری رایزنی فرهنگی ،توسط انتشارات” إ امپرسیون” منتشر و با قیمت هفت یورو به بازار کتاب اسپانیا عرضه شده است .

شایان ذکر است دکتر سعید جلینی که از پزشکان موفق وپرتلاش ایرانی است که در عرصه نویسندگی و هنر نقاشی نیز دارای نوآوریهائی است و نمونه هائی از آثار وی در نمایشگاه ” نقاشی و پزشکی ” که در سال گذشته برگزار گردید ، با استقبال علاقمندان روبرو گردید .

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.