×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
وجود صد گونه گیاه دارویی و صنعتی در گلپایگان

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گلپایگان با بیان اینکه در شهرستان گلپایگان بیش از ۱۰۰ گونه دارویی و صنعتی وجود دارد، تصریح کرد: این داروها شامل آویشن، بارهنگ، کتیرا، نسترن وحشی، کاسنی، قدومه و چای کوهی است وبا بهره‌برداری اصولی از این گونه گیاهی ضمن حفاظت آب و خاک، زمینه اشتعال‌زایی در منطقه را فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه از نظر تعلیف دام، مراتع شهرستان به دو دسته ییلاقی و قشلاقی تقسیم بندی می‌شود، گفت: شهرستان گلپایگان دارای ۵۴ سامانه عرفی است و ظرفیت دام کل مراتع شهرستان در دو فصل ییلاق و قشلاق حدود ۴۵ هزار واحد دامی بوده و از نظر وضعیت پوشش گیاهی مراتع به سه دسته خوب، متوسط و ضعیف تقسیم بندی می‌شود.

 

* اجرای پروژه بند سنگ و سیمان حوضه حاجیله

وی در ادامه به عملکرد حوزه آبخیزداری گلپایگان طی یکسال گذشته اشاره کرد و گفت: اجرای پروژه بند سنگ و سیمان حوضه حاجیله به تعداد ۱۴ بند با حجم سنگ و سیمان و با ۲هزار و ۲۰۰ متر مکعب و حجم آب‌گیری هفت هزارمتر مکعب با هدف کاهش سیلاب و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و افزایش آب‌دهی قنوات انجام شده است.

حیدری تصریح کرد: همچنین در این بخش اجرای پروژه روستای هنده با اعتباری بالغ بر ۳۱۰ میلیون ریال از محل اعتبارات استانی و جنگل‌کاری دیم به مساحت پنج هکتار در حوزه حاجیله با بذر بادام «آمارا» از محل اعتبارات ملی صورت گرفته است.

 

* اجرای پروژه کپه کاری و کشت بذور گیاهی

وی در ادامه به بخش مرتع طی یک سال گذشته اشاره کرد و افزود: اجرای پروژه کپه‌کاری و کشت بذور گیاهی در سطح ۱۰۰هکتار از مراتع حاجیله با هدف اصلاح و احیای مراتع و افزایش تولید علوفه ازجمله کارهای انجام شده طی سال ۹۱ است. مساحت کل مراتع گلپایگان ۱۲۱هزار و ۷۹۵هکتار و تیپ غالب آنها درمنه و گون است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گلپایگان همچنین از احداث ۱۲ آبشخور در مراتع و قرق یک هزار هکتار از مراتع شهرستان خبر داد و گفت: تمدید پروانه چرای ۷۰ مرتعدار و نظارت بر اجرای طرح مرتع‌داری ییلاق و قشلاق از دیگر کارهای صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: نخستین شرکت تعاونی روستایی کشاورزی و منابع طبیعی با نام «آینده سازان کویر» امسال در شهرستان گلپایگان تشکیل شد و در حال حاضر ۲۳۰ نفر از مرتع داران عضو این شرکت تعاونی هستند.

 

* اجرای پروژه جنگل‌کاری دیم در مراتع روستای «گراستهلک»

حیدری در بخش دیگری از سخنانش به حوزه جنگل‌کاری پرداخت و گفت: اجرای پروژه جنگل‌کاری دیم در سطح ۱۰ هکتار از مراتع گراستهلک با اعتباری بالغ بر ۱۵ میلیون ریال به روش کپه کاری با بذر گونه بادام، مراقبت و نگهداری سنواتی در سطح ۲۰ هکتار از مراتع گراستهلک از مهم‌ترین پروژه‌های جنگل‌کاری بوده است.

وی با بیان اینکه اجرای پروژه زراعت و چوب در سطح ۱۰ هکتار از اراضی با استفاده از گونه صنوبر با هدف تولید چوب از دیگر طرح‌های انجام شده حوزه جنگل‌کاری طی یک سال گذشته بوده است، تصریح کرد: ۱۸ هزار اصله درخت از نوع صنوبر، زبان گنجشک، افرا، کاج تهران، سرخمره‌ای در شهرستان گلپایگان با هدف افزایش سرانه جنگل کاشت می‌شود.

 

* تشکیل چهار تیم محلی اطفای حریق

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گلپایگان در ادامه به فعالیت واحد یگان حفاظت اشاره کرد و گفت: گشت و مراقبت از عرصه‌های منابع طبیعی شهرستان در سطح ۱۲۵ هزار هکتار و تشکیل چهار تیم محلی اطفای حریق و توزیع اطفای حریق بین آنها در مناطق نیمه بحرانی از جمله کارهای انجام شده در یگان حفاظت محسوب می‌شود.

 

* استفاده از منابع ملی در فرهنگ جامعه نهادینه شود

در ادامه حجت الاسلام محمدرضا اسماعیلی امام جمعه گلپایگان بر استفاده بهینه از منابع طبیعی تاکید کرد و افزود: طریقه استفاده از منابع و سرمایه‌های ملی باید در فرهنگ جامعه نهادینه شود.

وی با بیان اینکه فضای سبز به همه مردم تعلق دارد، تصریح کرد: اگر مردم فضای سبزخیابان‌ها و کوچه‌ها را از خودشان بدانند و آگاه باشند که سرسبزی و زیبایی محیط چه تاثیری بر روح و جسمشان دارد به یقین در نگهداری و حفاظت از آن بیشتر توجه می‌کنند.

نماینده ولی فقیه در شهرستان گلپایگان ادامه داد: برخی از افراد در احیای فضای سبز کوتاهی می‌کنند و استفاده مطلوب از زمین را ندارند.

وی با بیان اینکه شهرستان گلپایگان از لحاظ شرایط اقلیمی و آب و هوایی در وضعیت مطلوبی واقع شده است، اظهار کرد: از این ظرفیت‌ها باید بیشتر استفاده شود و تعداد بیشتری درخت در معابر و خیابان‌ها کاشته شود.

به گزارش فارس، در پایان آیین درختکاری در سایت مجتمع پتروشیمی قائد بصیر تعدادی درخت توسط امام جمعه و سایر مسئولان شهرستانی کاشت شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.