×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، دکتر احمد امامی در خصوص خواص دارویی گیاه یونجه اظهار کرد: یونجه ملین است و انواع ویتامین‌ها را دارد، یونجه به علت پر کردن حجم، سبب جلوگیری از پرخوری و تحرک بیشتر روده می‌شود. این گیاه ضد چربی خون و کاهنده‌ی قند خون است.

 

وی گفت: یونجه گیاهی است علفی و چند ساله که ارتفاع آن به یک متر می‌رسد، برگ‌های آن دارای سه برگ و برگچه‌های نوک تیز،‌ سبز رنگ و بیضی شکل است.

 

این عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد: گل‌های یونجه به شکل سبز و به رنگ بنفش تیره یا آبی روشن است میوه‌ی یونجه مانند صدف است و دانه‌ی داخل میوه مانند لوبیا اما کوچکتر از آن است.

 

دکتر امامی افزود: یونجه از زمان‌های بسیار قدیم در ایران کشت می‌شده و پرورش این گیاه در قدیم برای تهیه علوفه چهارپایان بوده ولی در حال حاضر به علت دارا بودن مواد مغذی به مصرف غذایی نیز می‌رسد.

 

وی گفت: استفاده از یونجه چربی خون را کاهش می‌دهد و اگر مصرف این گیاه قطع شود چربی خون به حالت اولیه بر می‌گردد و این گیاه برای افراد مبتلا به نقرس و لوپوس ممنوع المصرف است.

 

این استاد شناخت وکاربرد گیاهان دارویی ادامه داد: یونجه بهتر است به صورت دم کرده استفاده نشود بلکه به صورت تازه و طبق دستور و به اندازه مصرف شود یونجه را می‌توان به صورت تازه و جوانه آن را با سالاد میل کرد.

 

دکتر امامی گفت: با همه مزایایی که یونجه دارد در خوردن تازه آن نباید زیاده‌روی کرد زیرا بسیار نفاخ است و حتی حیواناتی که به مقدار زیادی از آن می‌خورند به علت گاز زیاد ممکن است تلف شوند.

 

به گفته‌ی وی، یونجه در فصل بهار کشت می‌شود و باید به صورت تازه و در فصل خودش استفاده شود و فریز کردن آن توصیه نمی‌شود.

 

این استاد شناخت وکاربرد گیاهان دارویی با بیان این‌که این گیاه با داروهای ضد انعقاد و افرادی که پیوند کلیه دارند تداخل دارد و مصرف آن توصیه نمی‌شود،‌ اظهار کرد: یونجه را در داروخانه‌ها و فروشگاه‌های گیاهان دارویی می‌توان تهیه کرد. ضماد یونجه را اگر روزی چند بار روی اعضایی که درد می‌کند بگذارید آنها را شفا می‌دهد.

 

دکتر امامی ادامه داد: یونجه باید تازه مصرف شود. روزی ۴۰ گرم در سه نوبت که اگر هر نوبت حدود ۱۲ گرم از دانه بو داده‌ی یونجه را روی عضو دردناک بمالید آن را شفا می‌دهد.

 

وی یادآور شد: برای این‌که زندگی سالم داشته باشید از غذاهای فست فود، نوشابه، تنقلات، شیرینی‌ها و قندهای مصنوعی و پرخوری خودداری کنید و بی‌دلیل هیچ دارویی حتی داروی گیاهی را مصرف نکنید و به جای آن از سبزیجات و میوه‌جات، مغزها و غذاهای سالم استفاده کنید و برای زندگی سالم بیش از همه فعالیت ورزشی داشته باشید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.