×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کشت بافت تنها راه جایگزین برای تکثیر سریع و انبوه گیاه استویا است

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از مهر، یوسف حمید اوغلی ظهر امروز در نشست بررسی موضوع “تجاری سازی و توسعه کشت گیاه استویا در شمال کشور” افزود: استویا گیاهی بوته ایست که ارتفاع آن به یک متر نیز می رسد.

وی همچنین اظهارداشت: برگ های این گیاه دارای دی ترپن گلیکوزید است که بیش از ۳۰۰ بار از سوکروز شیرین ترند.

عضو هیئت علمی گروه باغبانی دانشگاه گیلان گفت:  بیشترین ترکیب موجود در برگ خشک استویا، استویوزاید و ریبودیوزاید A است که تا بیش از ۱۰ درصد وزن خشک برگ را تشکیل می دهند.

وی افزود: گیاه استویا بومی نواحی شمالی آمریکای جنوبی است و به طور وحشی در سرزمین های بلند مناطق مرزی بین برزیل و پاراگوئه می روید و در آن مناطق به گیاه برگ عسلی معروف است.

حمید اوغلی اظهارداشت: به دلیل خاصیت شیرین کنندگی و درمانی برگ استویا، این گیاه به شدت از نظر اقتصادی و علمی مورد توجه قرار دارد.

وی گفت: ژاپن نخستین کشور آسیایی بود که در سال ۱۹۷۰ از استویوزاید به عنوان شیرین کننده در صنایع غذایی و دارویی استفاده کرد، پس از آن کشت استویا در چین، مالزی، سنگاپور، کره جنوبی، تایوان و تایلند گسترش یافت، این گیاه در آمریکا، کانادا و اروپا نیز رشد می کند.

 عضو هیئت علمی گروه باغبانی دانشگاه گیلان افزود: استفاده از ترکیبات موجود در استویا به دلیل نقش آن در حفظ سلامتی و کنترل دیابت به طور گسترده ای در حال افزایش است و می رود که به تدریج جایگزین سوکروز (شکر معمولی) شود.

 وی عنوان کرد: با توجه به مصرف سرانه بالای شکر در کشور می توان با استخراج استویوزاید و استفاده از آن در کارخانه های تولید کننده نوشابه، کمپوت، شیرینی و دارویی تا حد قابل توجهی عوارض و خسارت جبران ناپذیر مصرف شکر را کاهش داد.

حمید اوغلی در ادامه با اشاره به اینکه استویا فاقد سیکلامات کلسیم، ساخارین و آسپارتام است و کالری تولید نمی کند، یادآورشد: این گیاه برای افراد مبتلا به دیابت مضر نیست زیرا اثری بر میزان قند خون ندارد به علاوه بر خلاف برخی از شیرین کننده های مصنوعی فاقد عوارض کلیوی و عصبی است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.