×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
جلبک ها برای درمان آلزایمر مفید هستند

جلبک

جلبک ها برای درمان آلزایمر مفید هستند

علی مهدی نیاˈ در حاشیه برپایی نخستین کنفرانس علوم و فنون دریایی و اقیانوسی در جمع خبرنگاران افزود: بیماری آلزایمر هم اکنون یکی از بیماری های مهم قرن محسوب می شود. با توجه به هزینه های بالای درمان این بیماری و نگه داری از بیماران مبتلا، شناخت ترکیباتی که خاصیت درمانی برای این بیماری دارند از اهمیت به سزایی برخوردار است.

وی اظهار داشت: از این رو پروژه ای با عنوان شناسایی و اندازه گیری ماده ˈهموتائورینˈ با خاصیت درمانی آلزایمر در برخی از گونه های جلبکی ایران انجام شد که در آن خواص جلبک ها برای درمان بیماری آلزایمر مورد تایید قرار گرفت.

به گفته وی ماده ˈهمو تائورینˈ در واقع نوعی ˈآمینو اسیدˈ است که توسط جلبک ها تولید می شود.

عضو هیات علمی موسسه ملی اقیانوس شناسی ادامه داد: در سال ۲۰۱۰ یک گروه ایتالیایی وجود این ماده را در جلبک گزارش کردند اما نوع جلبک در گزارش های این گروه وجود نداشت از این رو اجرای این پروژه با هدف شناسایی جلبک های بومی دریایی ایران انجام شد تا توانایی آنها در درمان آلزایمر شناسایی شود.

مهدی نیا افزود: در این تحقیق ۱۲ گونه جلبک همچون جلبک های سبز، قهوه ای و قرمز که از جلبک های بومی منطقه خلیج فارس در شهرستان قشم هستند، مورد بررسی قرار گرفت و وجود ماده هموتائورین در ۱۰ نمونه از این جلبک ها به اثبات رسید.

وی خاطرنشان کرد:‌ بیشترین میزان این ماده در جلبکی قهوه ای به نام ˈدیک تیوتاˈ مشاهده شده است . با توجه به غلظت بالای ترکیب این ماه در این جلبک امید است پس از انجام آزمایش های مربوط به سمی بودن و دیگر آزمایش های بالینی این جلبک بومی به عنوان مکمل غذایی در آینده ای نزدیک به جامعه علمی کشور معرفی شود.

وی تاکید کرد: جلبک ها سرشار از پروتئین و انواع ویتامین ها هستند از این رو باید تلاش شود فرهنگ استفاده از جلبک در سبد غذایی مردم ایجاد شود.

همچنین در این نشست ˈمحسن حیدریˈ دانشجوی ارشد بیولوژی دریا در دانشگاه علوم و فنون خرمشهر در مورد طرحی با عنوانˈ بررسی خواص آنتی اکسیدانی و آنتی باکتریایی جلبک های سواحل خلیج فارس در بوشهرˈ توضیحاتی ارایه کرد .

وی گفت: در اجرای این پروژه، تحقیقات بر روی سه گونه جلبک قرمز، قهوه ای و سبز انجام شد که خواص آنتی اکسیدانی آنها قابل قبول بوده است اما خواص آنتی باکتریایی آنها نیاز به تحقیقات و مطالعات بیشتری دارد.

وی گفت: نتیجه این تحقیق نشان داد که از این جلبک ها می توان به عنوان ˈافزودنی غذا ˈ استفاده کرد. این جلبک ها از تجزیه و فاسد شدن سریع غذا جلوگیری می کنند و در موارد آرایشی و بهداشتی نیز کاربرد دارند.

برچسب ها : ,
  1. Danande

    خوب بود

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.