×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، مینا ادیبی در گفت و گو با خبرنگار شانا با تاکید بر این که حدود ۷۰ درصد از هزینه‌های تولید سوخت بیودیزل مربوط به قیمت خوراک می‌شود، گفت: بررسی گیاهان بومی ایران با هدف دستیابی به مواد اولیه مناسب برای تولید این سوخت انجام می‌شود.

وی به محدودیت تولید ذخایر فسیلی در جهان اشاره کرد و بهره‌گیری از منابع تجدیدپذیری چون سوخت‌های بیودیزل را ضروری دانست.

ادیبی مزیت استفاده از این سوخت را کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی و صیانت و حفظ ذخایر فسیلی برای نسل‌های آتی عنوان کرد و افزود: پژوهشگاه صنعت نفت از سال ۸۸ تولید بیودیزل را در مقیاس‌های مختلف و به روش‌های ناپیوسته و پیوسته آغاز کرده است.

وی با بیان این که به تازگی دانش فنی روش تولید پیوسته بیودیزل در این پژوهشگاه به دست آمده است، تاکید کرد: این روش در مقایسه با روش ناپیوسته هزینه‌های تولید کمتری به همراه دارد.

ادیبی از تولید بیودیزل به روش پیوسته و در مقیاس ۵۰ لیتر به صورت پایلوت در این پژوهشگاه خبر داد و تاکید کرد: یکی از اهداف این طرح، کسب اطلاعات فنی، اقتصادی و مهندسی برای تولید بیودیزل در ظرفیت‌های صنعتی است.

بیودیزل جایگزینی مناسب برای گازوییل

مسئول پروژه بیودیزل در پژوهشگاه صنعت نفت به شباهت‌های فیزیکی و شیمیایی بیودیزل و گازوییل اشاره کرد و افزود: به دلیل وجود چنین شباهت‌هایی از دو دهه گذشته در بسیاری از کشورهای جهان برای جایگزینی بیودیزل با گازوییل به عنوان سوختی متداول تلاش‌ شده است.

ادیبی میزان مصرف گازوییل در سال گذشته را ۳۵ میلیارد لیتر اعلام کرد و افزود: با تولید انبوه بیودیزل و استفاده گسترده از آن در بخش‌ صنایع و حمل و نقل، شاهد صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای در مصرف گازوییل خواهیم بود.

وی با بیان این که بررسی‌های فنی و اقتصادی انجام شده در سال گذشته نشان می‌دهد که اقتصادی‌ترین قیمت برای بیودیزل باتوجه به توجیهات زیست محیطی آن قیمتی زیر هزار و ۵۰۰ تومان است، تاکید کرد: البته دولت می‌تواند از سیاست‌های حمایتی مانند اعطای یارانه در جهت گسترش بهره‌گیری از این سوخت استفاده کند.

رشد سالانه ۲۱٫۵ درصدی تقاضا برای بیودیزل

ادیبی درباره روند رشد جهانی این سوخت نیز اظهار داشت: رشد تقاضای برای این سوخت در سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱ حدود ۲۰ درصد بوده؛ درحالی که پیش‌بینی شده استدر سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ به طور متوسط سالانه ۲۱٫۵ درصد رشد داشته باشد.

مسئول پروژه بیودیزل در پژوهشگاه صنعت نفت همچنین پیش‌بینی کرد که میزان تقاضا برای این سوخت در سال ۲۰۱۶ به ۵۸ میلیون تن برسد.

وی عمده‌ترین تولیدکنندگان بیودیزل در جهان را برزیل، آمریکا و اروپا دانست و گفت: در آمریکا از دانه‌های سویا، در اروپا از کلزا و در چین و هند از جاتراپا برای تولید این سوخت استفاده می‌شود.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.