×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
۷۰۰ تن گیاه شیرین بیان در بافت برداشت می شود

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایرنا، ˈهمت ایزدیˈ گفت: برداشت ریشه خام این گیاه در شهرستان بافت افزون بر کمک اقتصادی و ارزش بالای صادرات آن سبب اشتغال مستقیم هزار نفر از اهالی روستاها در دو فصل برداشت پاییز و زمستان شده است. وی بیان کرد: شیرین بیان از جمله گیاهان دارویی خودروست که دارای ارزش اقتصادی بالایی است.

وی ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون از هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی زیر پوشش این گیاه ۷۰۰ تن ریشه خام به مرکز استان و سایر استان ها ارسال شده است.

ایزدی، نبود کارگاه یا مرکز فرآوری در شهرستان بافت را علت اصلی حضور دلالان و ضرر اقتصادی کشاورزان خواند و افزود: تنها راه و مسیر حمایت از فعالان اقتصادی و تولید کنندگان بومی ایجاد مرکز فرآوری در این شهرستان است.

وی اظهار کرد: گیاه شیرین بیان به عنوان یکی از عمده ترین و با ارزش ترین گیاهان دارویی شهرستان بافت است که علاوه بر مصرف دارویی در شهرستان برای تهیه برخی داروها از جمله شربت دیفتن هیدرامین به خارج از کشور صادر می شود.

گیاه شیرین بیان یا متکی دارای برگ های مرکب و از ۴ تا ۷ زوج برگ به اضافه یک برگچه انتهایی تشکیل یافته ‌است که به سبب ترشح شیره، چسبنده ‌اند.

گل های این گیاه به رنگ های ارغوانی، زرد یا بنفش یا آبی مایل به سفید هستند و میوه‌اش شامل ۵ تا ۶ دانه مایل به قهوه‌ای است که ریشه و ساقه زیرزمینی آن مصرف دارویی دارد که ترکیبات موجود در ریشه شیرین بیان برای مقابله با پوسیدگی دندان مفید هستند.

همچنین خاصیت ضدمیکروبی دارد، بنابراین می‌توان از شیره این گیاه به عنوان ماده ضدپوسیدگی در محلول ‌های شستشوی دهان و نیز خمیر دندان‌ها نیز استفاده کرد.

مهم ترین خاصیت شیرین بیان که مهمترین آن نیز است، مفید بودن برای درمان زخم معده و سرطان معده است

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.