×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

مهدی کظمی ، روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: در بحث جذب فلزات سنگین و گیاه پالایی، گیاه وتیور که تحت شرایط سرمای شدید زنده مانده و به گسترش خود ادمه می دهد با حمایت گروه شرکتهای صنعتی خالص سازان در شهرک تخصصی روی زنجان کشت خواهد شد که در صورت موفقیت تمام کارخانجات فعال در این بخش مجاب به کاشت آن خواهند شد.

وی با بیان اینکه با حمایت گروه شرکتهای صنعتی خالص سازان که پیشرو در این زمینه است جلسات تخصصی متعددی با حضور کارشناسان ادارات ذیربط جهت معرفی و آشنایی با این گیاه تشکیل شده است اظهارکرد: دراین نشست ها کارشناسان ادارات جهاد کشاورزی ، منابع طبیعی ، حفاظت محیط زیست استان زنجان و انجمن وتیور کشور در خصوص کاشت گیاه وتیور در شهرک تخصصی روی زنجان به نتایج مثبت و قابل قبولی دست یافتند.

کظمی، هضم نیترات را از خواص منحصر به فرد گیاه وتیور ذکر کرد و افزود: تلاش این است که با استفاده از مزیت های بالای این گیاه ، شهرک تخصصی روی زنجان به سمت سرسبزی و سرزندگی سوق داده شود.

وی تصریح کرد: گیاه وتیور از شرایط خاص سازگاری با اقلیم های مختلف با شرایط متفاوت همچمون خشکی های طولانی مدت ، سیلاب ، غرقاب شدن و دماهای حداکثر و حداقل از منهای ۲۰ تا ۵۵ درجه سانتیگراد برخوردار است و ریشه آن سه تا چهارمتر در زمین نفوذ کرده و از طریق ساقه و ریشه فلزات سنگین موجود در آب و خاک را جذب می کند.

کظمی که از مدیران گروه شرکت های صنعتی خالص سازان می باشد با اشاره به اینکه به وتیور القابی چون ˈگیاه پرستار و میخ زمینˈ نیز داده اند افزود: با توجه به خصوصیات ریخت شناسی ، این گیاه باعث تثبیت و استحام خاک می شود و به همین خاطر انجمن مردم نهاد وتیور در ایران طرح های مختلفی را در مناطق مختلف کشور به مرحله اجرا درآورده است.

مدیر کارخانه شمش روی میهن زنجان ، گفت: گیاه وتیور از تیره گندمیان و دارای ریشه ای حجیم با ساختاری ظریف بوده و می تواند به سرعت رشد کند و سیستم ریشه ای آن باعث مقاومت فوق العاده این گیاه در برابر خشکی شده و با جریانات قوی آب و بادی به سختی کنده می شود و در ناملایمات محیطی به خواب رفته و با مهیا شدن شرایط زنده شده و شروع به فعالیت می کند.

این کارشناس گفت: این گیاه دارای ساقه ای سفت و برافراشته و روش تکثیر آن ازطریق ریشه می باشد و در جلوگیری از آلودگی آب و خاک و تیمار آبهای آلوده ، از بین بردن یا کاهش حجم فاضلاب ، افزایش کیفی فاضلاب و آب های آلوده ، گیاه پالایی زمین های آلوده و جذب فلزات سنگین و سایر آلودگی ها و دور کردن حشرات موذی و پشه نقش ارزنده ای دارد.

کظمی که پایان نامه کارشناسی ارشد خود را در خصوص جذب سطحی فلزات سنگین از محلول آبی با استفاده از ریشه گیاه وتیور نگاشته است اظهارکرد: ارتباط معنی داری بین این گیاه که خاص آسیای شرقی است و صنعت روی برقرار کردیم و در آینده بسیار نزدیک از مزیت های بالای آن در این صنعت مهم و اقتصادی بهره گرفته خواهد شد.

وی گفت: طرح کاشت این گیاه از ابتدای سال ۹۲ در این شهرک آغاز خواهد شد تا ازاین طریق بتوانیم درصد موفقیت آمیز بودن آن در جذب فلزات سنگین و حفظ محیط زیست مورد آزمایش قرار گیرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.