×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

     داروهای گیاهی و شیمیایی راهکار درمان بیماری ها به حساب می آیند اما امروزه با آگاهی از وجود عوارض ناخواسته داروهای شیمیایی، بشر دوباره دست نیاز به دامان طبیعت باز کرده و شواهد علمی و تاریخی نیز بر این ادعا دلالت دارد که اغلب داروهای گیاهی به دلیل ماهیت طبیعی سازگاری بهتری با بدن انسان پیدا می کنند و ضمن اثربخشی مناسب، معمولاً فاقد عوارض ناخواسته داروهای شیمیایی هستند.
     دکتر حمید رضا بهشتی درباره جایگاه ویژه داروهای گیاهی در زندگی امروزی می گوید: با بهره گیری از داروهای گیاهی هزینه کمتری به اقتصاد خانواده تحمیل می شود. از این رو امروزه به سه دلیل «ایمن، موثر و به صرفه بودن» استقبال از داروهای گیاهی در سطح جهان با رشد قابل توجهی مواجه شده است.
     وی در ادامه می افزاید: از سوی دیگر این بخش از منابع طبیعی، قدمتی همپای بشر داشته و در کشور ما بومی شده است و البته به لحاظ نیاز درمانی مورد توجه دست اندرکاران حوزه دارو قرار گرفته است. علاوه بر این تجربه تاریخی ما بر موثر بودن این داروها و پاسخگویی آنها به نیازهای بومی صحه گذاشته است.
     کتاب قانون ابن سینا که به عنوان یکی از مستند ترین نسخ پزشکی در دسترس قرار دارد بر پایه داروهای گیاهی استوار شده است.
     دکتر بهشتی با اشاره به این که قابلیت کشورمان در تنوع اقلیمی (از ۱۳یا ۱۴ اقلیم شناخته شده در دنیا در ایران ۱۱ اقلیم شناسایی شده است) موجب شده تا شاهد وجود حدود بیش از ۸ هزار گونه گیاهی در کشور باشیم که بسیاری از این گیاهان،خواص دارویی دارد و این به معنای آن است که می توانیم با مقیاس علمی ادعا کنیم ایران از تنوع اقلیمی، زیستی و گونه گیاهی منحصر به فردی برخوردار است و به شرط برنامه ریزی اصولی می توان سهم بسیار مناسبی را در بازار جهانی به خود اختصاص داد.
     متاسفانه تاکنون نتوانسته ایم از این ظرفیت به طور بهینه استفاده کنیم. به گفته وی سهم بازار دارو های گیاهی درکشور بسیار ناچیز است درحالی که سهم بازار کشورهای غربی در فرآورده های دارویی ۲۰ درصد است، البته بواسطه تلاش های صورت گرفته میزان سهم کشــور در مصـرف داروهای گیــاهـــی ۱۰برابر شده و از سه دهم درصد در چند سال گذشته به ۳ درصد افزایش پیدا کرده است.
     دکــــتر بهشتی، مشکل و مساله اصلی در تولیــــد داروهای گیاهی را تبدیل فرمولاسیون ها به قرص و شربت ذکر کرده و می گوید: بهتر آن است به جای صادر کردن برگ و ساقه و ریشه گیاهان آنها را بعد از تبدیل شدن به دارو و محصول نهایی صادر کنیم. از سوی دیگر زمانی پزشکان می گفتند نمی توانیم به دلیل مشخص نبودن دز دارویی، به بیمار بگوییم از فلان گیاه دارویی چه میزان مصرف کند اما هم اکنون روند تجویز داروهای گیاهی توسط پزشکان و به صورت OTC مشخص شده است.
     همچنین می توان تولید ماده خام گیاهان برای فرآورده های دارویی، بهداشتی، آرایشی، استفاده در سموم و محصولات تقویتی برای کشاورزی، حشره کش ها، مکمل های غذایی، تنقلات، نوشابه سازی، شیرینی سازی و به عنوان شوینده های (طبیعی- گیاهی) و حتی فرآورده های گیاهی را در صنایع نظامی و دفاعی مورد استفاده قرار داد.
    وی در باره آمار این داروها در کشور اعلام کرد: در حال حاضر بیش از ۸۰۰ قلم فرآورده طبیعی و گیاهی دارای پروانه ساخت در کشور داریم که به مصرف بیماران می رسد. این در حالی است که تا سال ۱۳۸۴حدود ۳۸۰ قلم دارو و فرآورده های طبیعی و دارویی تولید می شد. همچنین در حال حاضر ۷۶ واحد تولیدی در زمینه داروهای گیاهی وجود دارد که ۴۳ مورد از آنها صرفاً تولید کننده گیاهان دارویی هستند.
     همیشه بسته شدن یک راه سبب می شود کمی بیشتر به اطراف خود بنگریم و هزاران راهی را که به خاطر تکیه به آن یک مسیر از وجودشان غافل بوده ایم، پیدا کنیم.
     از نظر دکتر بهشتی تنگناهای اخیر باعث شده توجه مسئولان کشور به یک ظرفیت بزرگ جلب شود که آن تولید و حتی صادرات داروهای گیاهی است.
     امری که با کمی همت و توجه نه تنها مشکل بیماران را حل می کند بلکه علاوه بر صرفه جویی ارزی، ارزآور نیز خواهد بود.
     اکنون زمان آن رسیده که از منابع داخلی برای درمان بیماری ها استفاده کنیم. خوشبختانه امروز علم، تخصص و منابع در دسترس است و تنها نیازمند عزم ملی هستیم.
     پس از چند سال تحقیق و پژوهش در واحدهای مطالعاتی یکی از کارخانجات داروسازی حوزه دارویی کشور برای نخستین بار قرص گیاهی ویتامین ث تهیه شده و این قرص دارای خواص آنتی اکسیدانی و جلوگیری از پیری زودرس و بالابردن مقاومت بدن در مقابل بیماری ها است.
    آسپرین گیاهی با عنوان فیتوسپرین نیز تهیه و فرموله شده است. این فرآورده بدون ایجاد عوارض جانبی،خصوصاً عوارض گوارشی، اثرات و نتایجی مشابه اثرات آسپرین های شیمیایی را دارا است. آسپرین بازکننده عروق است و اثرات آن شامل جلوگیری از سکته های قلبی و مغزی بوده و همچنین به عنوان ضد درد و التهاب در دردهای آرتروز و روماتیسم و کمر درد و سردرد کاربرد دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.