×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر

محمدمهدی گودرزی‌سروش در کارگروه اقتصادی استان همدان اظهار داشت: جهاد دانشگاهی در سال ۵۹ به عنوان یک نهاد انقلابی بین دولتی و بخش عمومی تشکیل شده و فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی انجام می‌دهد.

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از فارس ؛ وی در ادامه با اشاره به اینکه کشورهای توسعه یافته تولیدات کشاورزی را به سمت ارگانیک سوق دادند، گفت: کشورهای توسعه‌یافته علم را به ثروت تبدیل کردند.

رئیس جهاد دانشگاهی همدان خاطرنشان کرد: ایران در سال ۲۰۱۱ از نظر تولید علم در منطقه رتبه نخست را کسب کرد، اما در مرحله تبدیل علم به ثروت مشکل داریم و هنوز برخی از تکنولوژهای برتر را وارد می‌کنیم. 

وی اضافه کرد: جهاد دانشگاهی می‌خواهد از طرق مختلف علم دانشگاهی را به ثروت و ارزش افزوده در کشور تبدیل کند.

گودرزی سروش در ادامه با اشاره به اینکه استان همدان جزو پنج استان مطرح در عرصه گیاهان دارویی است، تصریح کرد: گیاهان دارویی یکی از مؤلفه‌های تبدیل علم به ثروت است.

وی افزود: جهاد دانشگاهی در پژوهشکده گیاهان دارویی بر روی گیاهان فعالیت علمی انجام می‌دهد.

رئیس جهاد دانشگاهی همدان در ادامه با بیان اینکه در ایران بیش از هشت هزار گونه گیاهان دارویی شناسایی شده است، عنوان کرد: در استان همدان ۳۱۵ گونه گیاه دارویی شناسایی شده که ۱۵۹ گونه دارای مصارف سنتی و ۱۵۶ گونه در صنایع گیاهان دارویی قابلیت تبدیل شدن به دارو را دارند.

وی به سه کارخانه گیاهان دارویی در استان‌های همجوار همدان در غرب کشور اشاره کرد و یادآور شد: استان لرستان سالانه بیش از دو میلیون دلار گیاهان دارویی را صادر می‌کند و تبدیل گیاهان دارویی به ثروت بسیار راحت است.

گودرزی‌سروش در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر تحریم دارویی هستیم، گفت: با توجه به اعمال تحریم‌ها علیه کشور مواد اولیه دارویی را به ما نمی‌دهند و گیاهان دارویی می‌توانند با کمترین عوارضی نسبت به مواد شیمیایی نیاز دارویی ما را تأمین کنند.  

وی به تولید و ایجاد نشاء گیاهان دارویی، نهال‌های گیاهی و بانک ژنی گیاهان دارویی اشاره کرد و اظهار داشت: امروز در کشور عصاره و اسانس گیاهان دارویی را تولید می‌کنیم و تولید فرآورده‌های دارویی و دم‌نوش گیاهی را به شکل بسته‌های چایی یکبار مصرف به بازار عرضه می‌کنیم. 

رئیس جهاد دانشگاهی استان همدان اضافه کرد: در راستای افزایش تولید ثروت، خودکفایی و ایجاد اشتغال پایدار در خانواده‌های روستایی، زنجیره تعمیم اشتغال را در حوزه گیاهان دارویی تعریف کردیم.

وی ادامه داد: با استفاده از فناوری‌های نوین، حفاظت و احیای گیاهان دارویی می‌توان به ایجاد ارزش افزوده در استان کمک کرد.

گودرزی سروش در ادامه گفت: در ایران در سال ۸۵ فقط ۲۰۰ قلم داروی گیاهی با ارزش افزودهای بالغ بر ۴۰ میلیون دلار تولید می‌شد و در ابتدای سال ۹۱ تولید گیاهان دارویی به بیش از ۷۰۰ قلم دارو با ۱۵۰ میلیون دلار رسیده است.

وی در ادامه به ساماندهی عطاری‌ها اشاره کرد و بیان داشت: برای ساماندهی عطاری‌ها، دوره‌های آموزشی را برگزار کردیم و همدان باید به عنوان پایلوت تولید گیاهان دارویی در کشور تبدیل شود.

رئیس جهاد دانشگاهی همدان افزود: همدان قادر است با کمک جهاد کشاورزی در ۳۰۰ هکتار زمین، گیاهان دارویی تولید کند و تأمین نشاء هر هکتار گیاه دارویی برای کشت سه ساله ۴ میلیون تومان هزینه نیاز دارد.

وی اضافه کرد: ظرف سه سال آینده همدان باید به جایگاهی برسد که یک داروی خاص گیاهی را به بازار کشور عرضه کند.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.