×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، دکتر “محمدمهدی گودرزی سروش” امروز در کارگروه امور اقتصادی استان، افزود: به دنبال راه اندازی کمیته تخصصی گیاهان دارویی جهت اجرایی ساختن این مقوله هستیم به طوریکه می توانیم با راه اندازی پژوهشکده گیاهان دارویی در این حوزه از صفر تا صد کار کنیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته از دستگاه اسانس گیری گیاهان دارویی جهاددانشگاهی پرده برداری شد، اظهار کرد: جهاددانشگاهی به دنبال حرکت به سمت طب سنتی و بومی سازی علم است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۶ هزار نمونه گیاه از مناطق مختلف استان همدان جمع آوری شده، افزود: از این تعداد ۳۱۵ گونه گیاهان دارویی شناسایی شده که ۱۵۹ مورد آن برای مصارف سنتی و ۱۵۶ مورد فاقد استفاده سنتی و بومی است.

دکتر گودرزی با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری مبنی بر جلوگیری از فروش مواد خام، تاکید کرد: جهاددانشگاهی به دنبال فرآوری است و می تواند مواد اولیه داروهای شیمیایی با کمترین عوارض را از گیاهان دارویی به دست آورد.

وی با بیان اینکه اهمیت تولید داروهای سالم کمتر از مواد غذایی سالم نیست، تصریح کرد: جهاددانشگاهی با راه اندازی کمیته تخصصی گیاهان دارویی به دنبال تولید نشاء گیاهان دارویی گونه های علفی و بوته ای، ایجاد بانک ژنی گیاهان دارویی، تولید فرآورده های دارویی و دمنوشهای گیاهی و تولید عصاره های گیاهی است.

وی ادامه داد: افزایش ثروت و رسیدن به خودکفایی اقتصادی، ایجاد شغلهای پایدار و فرصتهای شغلی جدید، توسعه پایدار گیاهان دارویی و صنایع فرآوری آنها، استفاده از فناوریهای نوین برای بهبود کیفیت و فرآوری گیاهان دارویی، حفاظت، احیاء و بهره برداری پایدار از گیاهان دارویی، اهلی کردن کشت، اصلاح و تولید انبوه گیاهان دارویی بومی و آندمیک منطقه برای تامین نیازهای داخلی و صادرات، تقویت و حمایت از کشت ارگانیک گیاهان دارویی، احراز جایگاه شایسته و دستیابی به سهم مناسبی از بازار جهانی گیاهان دارویی و شکوفایی و نوآوری همه جانبه استان از اهداف برنامه پیشنهادی کمیته راهبردی گیاهان دارویی استان به شمار می آید.

دکتر گودرزی اذعان کرد: منابع طبیعی استان با برداشت های بی رویه گیاهان دارویی در حال نابودی است چراکه افراد بومی این گیاهان را برداشت کرده و سبب تضعیف آنان می شوند.

به گفته وی، نخستین مرکز خدمات مشاوره ای تخصصی گیاهان دارویی استان متعلق به جهاددانشگاهی است که راه اندازی شده است.

وی در ادامه به برنامه سه ساله جهاددانشگاهی برای کمیته تخصصی گیاهان دارویی اشاره و عنوان کرد: فاز اول مربوط به دریافت مجوز راه اندازی مرکز است که با حمایتهای استانداری و جهادکشاورزی محقق شد به طوریکه می توانیم تاسیس مزرعه های پایلوت و گلخانه های تولید و پرورش نشاء گونه های علفی را داشته باشیم.

رییس جهاددانشگاهی همدان گفت: در فاز دوم برنامه نیز یک دوره تولید نشاء گیاهان دارویی به مدت ۵ تا ۶ ماه خواهیم داشت همچنین یک برنامه کشت سالانه به جهادکشاورزی اعلام می کنیم چراکه جهاددانشگاهی توانایی تولید تا ۳۰۰ هکتار را دارد.

وی ادامه داد: برای این کار نیازمند حمایت بانکها هستیم چراکه تامین نشاء یک هکتار گیاهان دارویی بین چهار تا ۶ میلیون هزینه دارد که برای سه تا چهار سال جوابگوست و می توان برداشتهای مکرر داشت.

وی با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی به دنبال راه اندازی یک زنجیره تامین است، اضافه کرد: جهاددانشگاهی می تواند تضمین خرید محصولات را داشته باشد چراکه مواد اولیه پژوهشکده محسوب می شود همچنین ظرف ۳ الی ۴ سال آینده کارخانه های فرآوری گیاهان دارویی در استان به منصه ظهور خواهد رسید که می تواند سبب ایجاد اشتغال، افزایش تولید، درآمد و صادرات شود.

دکتر گودرزی سروش بیان کرد: در فاز سوم برنامه نیز یه یکی از تولیدکنندگان مواد اولیه صنعت گیاهان دارویی تبدیل خواهیم شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.