×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

کتاب «گیاهان دارویی و گیاه‌درمانی» تألیف دکتر صالحی سورمقی، استاد دانشکده داروسازی تهران، توسط موسسه فرهنگی دنیای تغذیه و سلامت به چاپ رسیده و اطلاعات مفیدی درباره گیاهان دارویی و داروهای گیاهی را به خوانندگان می دهد.

برای اطلاعات بیشتر از ویژگی‌های این کتاب مصاحبه‌ای با ایشان انجام شده که در زیر می‌خوانید:

– این کتاب مجموعا دارای چند جلد و حاوی چند گیاه دارویی است؟

کتاب شامل سه جلد است که دو جلد آن چاپ شده و جلد سوم آن انشاءالله در بهار ۱۳۸۸ در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. مجموعا ۳۰۰ گیاه در سه جلد معرفی و در مورد آنها توضیحاتی داده شده است.

– گیاهان موجود در این سه جلد بر چه مبنایی انتخاب شده‌اند؟

گرچه صدها گیاه دارویی در جهان وجود دارند و اکثر آنها در کشور عزیز ایران می‌رویند، ولی مهم‌ترین گیاهان دارویی مورد استفاده کنونی که به شکل سنتی و یا به صورت فرآورده‌های صنعتی در جهان مصرف می‌شوند حدود ۳۰۰ نوع می‌باشند که در سه جلد در مورد آنها توضیح داده شده است. از این تعداد بیش از ۲۵۰ گونه آنها در ایران می‌روید؛ ولی بعضی مانند زردچوبه، هل، دارچین، سنا و یا داروهای صنعتی آنها به ایران وارد می‌شوند که درباره همه آنها توضیح داده شده است.

– مطالب کتاب در چه جهتی است و آیا مردم عادی می‌توانند از این کتاب بهره‌مند شوند؟

در این کتاب مطالبی از جمله شرح گیاهشناسی، تاریخچه، اثرات مهم دارویی، مواد موثر، میزان و نحوه مصرف، مصرف در حاملگی و شیردهی، عوارض جانبی، سمیت، احتیاط‌های لازمه و نکات مهم قابل توجه در مورد هر گیاه به طور خلاصه شرح داده شده است. همچنین عکس رنگی بزرگ هر گیاه و در گوشه عکس فرآورده موجود در بازار چاپ شده است. کتاب دارای فهرست نام گیاهان به فارسی و انگلیسی و فهرستی از اثرات درمانی گیاهان می‌باشد. اسامی مختلف فارسی و نام‌های انگلیسی، عربی، آلمانی و فرانسوی هر گیاه نیز در ابتدا ذکر شده است. در مجموع، کتاب قابل استفاده برای عموم مردم بوده و صد درصد کاربردی است.

– آیا گیاهان موجود در کتب فقط دارویی می‌باشند؟

اکثر گیاهان مورد استفاده دارویی هستند؛ ولی بعضی گیاهان به عنوان میوه یا سبزی‌های خوراکی مصرف می‌شوند و یا حتی مورد استفاده آرایشی – بهداشتی دارند؛ مانند نعنا، ترخون، زردآلو، سیب، کیوی، گریپ‌فروت و… نکاتی از جمله محدودیت مصرف بعضی گیاهان در سنین مختلف و یا تداخل آنها با غذاها و بعضی داروها نیز ذکر شده است.

کلیات جلد اول کتاب به مسائل عمومی مانند نحوه صحیح جمع‌آوری گیاهان، خشک کردن، نگهداری، طرز تهیه فرآورده دارویی و کلیات جلد دوم کتاب به مسائل گیاه‌درمانی، طب مکمل از جمله رایحه درمانی و هومیوپاتی و مکاتب طبی مانند چین، هند و آفریقا پرداخته است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.