×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
سه متخصص خارجی: ایرانیان به طب سنتی خود کم توجه اند

«طب سنتی». واژه ای که ایرانیان را به یاد تاریخ درخشانی می اندازد که روزگاری زبانزد جهانیان بود. طبی که نام کتاب قانون ابوعلی سینا را در ذهن ها تداعی می کند. کتابی که استفاده از داروهای گیاهی برای درمان بیماری ها را پیشنهاد می دهد و این روزها، به عنوان یکی از منابع درسی رشته پزشکی در دانشگاه های برتر جهان تدریس می شود.

امروزه طب سنتی ایران در برخی کشورها از جمله پاکستان و هند طرفداران بسیاری دارد به گونه ای که دانشکده های این طب، همه ساله پذیرای دانشجویانی است که با شور و اشتیاق برای فرا گرفتن اصول و فنون آن ابراز علاقه می کنند. اما ایران اسلامی که زادگاه این طب است هنوز نتوانسته است برای توسعه و ترویج آن اقدام قابل توجهی انجام دهد.

هرچند در سال های اخیر تلاش هایی از جمله راه اندازی دانشکده های طب سنتی در دانشگاه های علوم پزشکی انجام شده است اما تاخیر در انجام این کار، فاصله طب سنتی ایران با جایگاه واقعی آن را آن قدر دور کرده است که پیش بینی می شود سال ها برای رسیدن به این جایگاه زمان نیاز باشد.

مصداق این حرف صحبت های کارشناسانی است که در گفت و گو با خراسان رضوی مطرح کرده اند. آن ها معتقدند طب سنتی ایران آن طور که باید و شاید به جهانیان معرفی نشده است.

سابقه طب سنتی در ایران و یونان زبانزد است

دکتر «سنجیو مهتا»، که یک پزشک هندی است طب سنتی ایران و یونان را در جهان زبانزد می داند اما معتقد است آن چنان که باید و شاید به آن پرداخته نشده است. او می گوید: ما در هندوستان معتقدیم که با هر بیماری برخی سموم وارد بدن انسان می شود و با استفاده از داروهای گیاهی که در طب سنتی به آن ها اشاره شده است، می توان این سموم را دفع کرد. دکتر سنجیو مهتا با اشاره به این که در هندوستان تمایل زیادی به استفاده از طب سنتی ایرانی وجود دارد می گوید: توجه به این علم می تواند در جذب گردشگران سلامت نیز موثر باشد و بسیاری از بیماران را برای درمان به مراکز درمانی در ایران هدایت کند.

 

پزشک خانواده عضوی از هر خانواده است

از او درباره وضعیت ساز و کار پزشک خانواده در هندوستان سوال می کنم می گوید: «در هندوستان پزشکان خانواده ارتباط صمیمی و نزدیکی با خانواده ها دارند. به گونه ای که تمام وقت برای حفظ سلامتی آن ها تلاش می کنند. گاهی اوقات این ارتباط آن قدر صمیمی است که پزشکان از درآمد خود برای سلامت بیماران شان هزینه می کنند.»

 

طب سنتی برای ایران «فرصتی طلایی» است

«کیو ماهالتی»، کارشناس حقوقی گردشگری سلامت در آفریقای جنوبی است. وی معتقد است طب سنتی ایران یک فرصت طلایی برای توسعه گردشگری سلامت به شمار می آید.

او در این باره می گوید: سابقه طب سنتی در ایران ویژگی منحصر به فردی است که در سایر کشورها وجود ندارد و این می تواند برگ برنده ای برای جذب گردشگر سلامت در ایران باشد. اما نمی دانم چرا مسئولان ایران به توسعه این طب کم توجه اند و برای استفاده از قابلیت های آن تلاش نمی کنند.

 

یک پیشنهاد استثنایی همه را جذب می کند

ماهالتی که سابقه حضور در مراکز درمانی متعددی در آفریقای جنوبی را دارد می گوید: «ارائه یک پیشنهاد متفاوت و منحصر به فرد به دیگران می تواند هر گردشگری را، حتی از کره ماه به سمت کشور شما جذب کند.

طب سنتی ایران چنین قابلیتی دارد و اگر روی توسعه آن سرمایه گذاری شود مطمئن باشید گردشگران بسیاری را جذب می کند.» او ادامه می دهد: در برخی کشورها از جمله تایلند برای استفاده از طب سنتی خدمات بیمه ای ارائه می شود و در کشوری مانند تایلند سالانه میلیون ها نفر از این خدمات بیمه ای استفاده می کنند.

 

داروهای گیاهی روح و جسم بیمار را همز مان درمان می کند

این کارشناس می افزاید: «استفاده از داروهای گیاهی علاوه بردرمان جسم، روح بیماران را نیز درمان می کند، استرس بیماران را کاهش می دهد و احتمال بروز آسیب ها و عوارض جراحی و داروهای شیمیایی را نیز از بین می برد.» ماهالتی با اشاره به این که درمان روح بیماران تاثیر به سزایی در درمان جسم آن ها دارد می گوید: «در یکی از مراکز درمانی آفریقای جنوبی که ویژه کودکان است، با استفاده از علم موسیقی درمانی کودکان را تحت مداوا قرار می دهند که این شیوه مورد استقبال گسترده ای قرار گرفته است. در این مرکز بسیاری از عوارض بیماری ها و دردهای ناشی از آن ها در کودکان، با موسیقی درمانی بهبود می یابد و با تقویت روح آن ها شرایط برای درمان جسم فراهم می شود.»

 

طب سنتی باید قانون مند باشد

«مراد ارکان» که به عنوان مدیر اجرایی یکی از بیمارستان های ترکیه فعالیت می کند تمایل مردم این کشور به استفاده از طب سنتی و داروهای گیاهی را بسیار چشم گیر ارزیابی می کند اما معتقد است قانون مند نبودن طب سنتی شرایط را برای توسعه آن دشوار کرده است.

او می گوید: سالانه برخی بیماران کشور ترکیه برای درمان با طب چینی به این کشور سفر می کنند اما با عوارض ناشی از درمان این طب دوباره به بیمارستان های ترکیه مراجعه می کنند تا با طب نوین درمان شوند. مراد ارکان که اطلاعات چندانی درباره طب سنتی ایران ندارد می افزاید: اگر طب سنتی ایران از سوی مسئولان این کشور مورد حمایت قرار گیرد و چارچوب قانونی برای توسعه آن وجود داشته باشد مطمئنا با استقبال مناسبی مواجه خواهد شد.

 

کشورهای اسلامی توان بالقوه ای برای توسعه گردشگری سلامت دارند

مراد ارکان کشورهای اسلامی را دارای توان بالقوه ای برای توسعه گردشگری سلامت ارزیابی می کند و می افزاید: مشکلی که در حال حاضر در توسعه این صنعت وجود دارد، کمبود ارتباطات میان کشورهای اسلامی است که باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد. او با اشاره به این که در گذشته بسیاری از بیماران کشور ترکیه برای درمان به اروپا سفر می کردند می افزاید: در حال حاضر با تلاش های انجام شده نه تنها بیماران ترکیه در همین کشور درمان می شوند بلکه برخی بیماران نیز از کشورهای اروپایی به ترکیه می آیند. این نشان می دهد که کشورهای اسلامی قابلیت لازم را برای توسعه صنعت گردشگری سلامت دارند.

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.