×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

مرحوم مهندس حجازی بنیانگذار شرکت دارویی باریج اسانس

مرحوم مهندس حجازی بنیانگذار شرکت دارویی باریج اسانس

استفاده از گیاهان داروئی در کشورمنتهی به این شد که موسس و بنیانگذار این مجموعه بزرگ، مرحوم مهندس سید حسین حجازی در جهت ارتقاء سلامت جامعه از تمام توان خود استفاده و بر ناملایمات پیروز گردد. از اینرو با بضاعت کمی که داشتند مزرعه ایی در منطقه محروم و دور از شهر اما در مجاورت بارگاهی متبرک خریداری نمودند و اولین شرکت از مجموعه شرکتهای اقماری وابسته به باریج اسانس را در سال ۱۳۶۳ بنا نهادند.

ایشان به جهت کشت وتولید گیاهان دارویی و تبدیل آنها به مواد اولیه دارویی مثل اسانس و عصاره مبادرت به تأسیس شرکت های کشت وصنعت گلکاران ،کشت و صنعت کازرون، کشت وصنعت آلوئه ورا و شرکت تعاونی کشاورزی اتحاد نمودند وجهت ساخت ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز، شرکت های ماشین سازی تقطیران کاشان و شرکت فلزات رنگین هیربد را پایه گذاری کردند.

در راستای تولید دانش فنی و ارتباط علم با صنعت مرکز تحقیقات گیاهان دارویی و داروهای گیاهی جندی شاپور را که اولین مرکز تحقیقات گیاهان دارویی در بخش خصوصی می باشد تاسیس نمودند. برای فراهم نمودن اقلام بسته بندی استاندارد مبادرت به تاسیس شرکت چاپ و بسته بندی کیانمهرو همچنین شرکت پردیس پلاست کویر تولیدکننده ظروف دارویی نمودند.

جهت پخش و توزیع دارو و همچنین ایجاد فرهنگ استفاده از داروهای گیاهی شرکت پخش باریجه داروی کویر را ایجاد کردند مرحوم مهندس حسین حجازی توانست زنجیره تامین را از تولید ماده اولیه تا توزیع آن در راستای ایجاد ارزش افزوده برای مصرف کنندگان و ارتقاء کیفیت محصول مدیریت نماید.

با توجه به مطالبی که به عرض رسید مرحوم مهندس سید حسین حجازی بنیان گذار مجموعه شرکتهای باریج اسانس که ملقب به پدر اسانس ایران می باشد در سال ۱۳۸۵ به عنوان کارآفرین نمونه کشور شناخته شدند.

ایشان سعی داشتند با استفاده از دانش پیشینیان و فن آوری های امروزه در زمینه تولید محصولات با بیشترین اثربخشی و نیاز جامعه را برآورده ساخته و در توسعه صادرات اقدام نماید. GMP کمترین عارضه و با رعایت اصول لذا جهت پیشرفت و پویایی برآموزش مداوم پرسنل و به روز نگهداشتن دانش آنان تاکید داشتند و جهت افزایش رضایتمندی مشتری و بهبود طعم و بوی داروهای گیاهی و همچنین سهولت استفاده ، تولید اشکال دارویی از جمله پماد- قرص و کپسول نرم را در اهداف طرح توسعه خود قرار دادند.

به دلیل اهمیت زیاد به کار بر اساس علم و دانش و ایجاد مرکز تحقیقات پیشرفته تاکنون حدود ۳۰۰ طرح تحقیقاتی در این واحد انجام شده که باعث شد این شرکت به عنوان یکی از شرکتهای دانش بنیان کشور شناخته شده و طی ده سال گذشته تنوع محصولات خود را از ۲۳ نوع محصول به ۷۵ نوع افزایش دهد.

از افتخارات مرحوم سید حسین حجازی می توان به این موارد اشاره نمود که:

  • درسال ۱۳۷۶ موفق به دریافت جایزه مدیریت کیفیت از کشور سوئیس گردید.
  • درسال ۱۳۷۶ جایزه دوم جشنواره خوارزمی جهت تحقیقات کاربردی تولید اسانس در نقطه فوق بحرانی توسط سیال  دی اکسید کربن را به خود اختصاص داد.
  • در سالهای ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ واحد نمونه صنعتی استان مرکزی معرفی شد.
  • در سال ۱۳۸۵ کارآفرین نمونه کشور شد.
  • در سال ۱۳۸۷ رتبه دوم کارآفرینی پیروز در جشنواره شیخ بهایی را به خود اختصاص داد.
  • سال ۱۳۸۷ پماد ام جی باریج اسانس به عنوان محصول برتر کشور شناخته شد.
  •  سال ۱۳۸۸ واحد تحقیق و توسعه شرکت به عنوان “واحد برتر کشور” شناخته و معرفی گردید.

مرحوم مهندس حجازی در کنار رسالت اصلی خود، نگاه به معضلات جامعه و عمل به تعهدات اجتماعی، انساندوستانه و زیست محیطی را فراموش نکرده و در کمک به ساخت مدارس و مساجد، تأمین هزینه تحصیل افراد بیبضاعت، تأمین هزینه درمان و پرداخت حقوق ماهانه به بعضی از اقشار ضعیف جامعه ، گسترش فرهنگ ورزشی در قالب ایجاد باشگاه فرهنگی ورزشی باریج اسانس ، تامین مسکن پرسنل با ایجاد شرکت تعاونی مسکن باریج اسانس و احیاء صنایع دستی ابریشم با تاسیس شرکت پیله جامه سیلک اهتمام ورزیدند.

خانواده بزرگ باریج اسانس با کمال افتخار اعلام میدارد همچنان در راه اعتلای مراحل مختلف کشت و تولید گیاهان داروئی تا فرآوری و بستهبندی، تحقیق وتوسعه دارو و توزیع محصولات خود در داخل کشور و صادرات به سایر کشورها و همچنین ادامه راه بزرگ مرد صنعت اسانس مرحوم مهندس سید حسین حجازی کوشا بوده تا شاهد شکوفائی هر چه بشتر این صنعت باشیم پیش از انکه کشورهایی چند از آسیا میراث مکتوبشان در زمینه داروهای گیاهی را روانه مملکتی نمایند که خود میراث دار دانشی عظیم در این زمینه است.

منبع: کتابچه اولین نشست هم اندیشی با پیشکسوتان گیاهان دارویی ایران (انجمن گیاهان دارویی ایران)، ۲۱ مهرماه ۱۳۹۰

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.