×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر
اولویت‌های مرکز تحقیقات گیاهان دارویی اهواز

دکتر حسین سیاهپوش درگفت‌وگو با خبرنگار علمی‌وآموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) ـ منطقه خوزستان ـ با اشاره به این‌که در هر مرکز تحقیقات سه نوع کار شامل مطالعات In Vitro (آزمایشگاهی) ، In Vivo(بر روی حیوانات آزمایشگاهی) و بالینی(بر روی انسان) انجام می‌شود که به ترتیب بیشترین حجم مطالعات در فازIn Vitro و کمترین آن در مرحله بالینی است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر این سه نوع کار تحقیقاتی در مرکز انجام می‌شود اما این‌که تمام مطالعات به تولید محصول یا داروی مؤثر در درمان منتهی شود، به سادگی امکان‌پذیر نیست.

وی با یادآوری تولید محصولی از هسته انگور طی مطالعات این مرکز تصریح کرد: کارهای بالینی و اخذ مجوزهای لازم از وزارتخانه برای عرضه این محصول در بازار در حال انجام است؛ این دارو در درمان ناراحتی‌های دژنراتیو مانند فیبروز ریوی، بیماری‌های قلبی ـ عروقی و آلزایمر مؤثر است. محصول دیگری که مراحل تحقیقاتی آن تقریبا به اتمام رسیده است، در درمان اگزما نتایج بسیار خوبی نشان داده که همچنین کارهای لازم برای ورود این محصول به بازار در حال انجام است. با این وجود تحقیقات بسیاری در ۲ فاز In Vitro و In Vivo در مرکز در جنبه‌های درمان زخم، پیشگیری از بیماری‌ها و اثرات آنتی‌اکسیدانی انجام شود. همچنین کارهای بالینی روی پارکینسون و بیماری‌های پوستی مانند جوش صورت و آکنه به‌طور مرتب در حال انجام است اما تا تبدیل‌شدن به محصول و ورود به بازار به زمان نیاز است.

رئیس مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد:‌ سالانه حدود ۲۰ تا ۳۰ طرح تحقیقاتی به مرکز ارائه می‌شود که این طرح‌ها برای تأیید یا رد مورد بررسی قرار می‌گیرد اما قسمت اعظم طرح‌های ارائه شده، پایان‌نامه‌های دانشجویی است که از طریق معاونت پژوهشی به مرکز منتقل می‌شود.

سیاهپوش اولویت‌های دوم تحقیقاتی مرکز را مطالعات روی بهبوددهنده‌های زخم پوستی، مطالعات آنتی‌باکتریال و بررسی اثرات ضد سرطانی گیاهان عنوان و اظهارکرد: در فاز In Vitro بیشتر کارهایی روی فیبروز ریوی، التهام و درد و در فاز بالینی در زمینه بیماری‌های پوستی (اگزما، آکنه و…)، بیماری‌های اعصاب و روان(درمان اسکیزوفرنی، وسواس)، فرآورده‌های ترک اعتیاد، بیماری‌های نوروپاتی محیطی و نفروپاتی(کلیوی)‌مطالعاتی در حال انجام است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.