×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ایران توانایی بالایی در زمینه تجاری سازی گیاهان دارویی دارد

ˈحجت الله سعیدیˈ روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: لازم است دانشگاه ها و مراکز علمی و تحقیقاتی کشور برای تجاری سازی گیاهان دارویی و ایجاد فراورده های حاصل از آن حرکت و برنامه ریزی کنند.

عضو هیات علمی گروه زیست شناسی دانشگاه اصفهان اظهار کرد: این کار علاوه بر توسعه دانش فنی منجر به اشتغالزایی و رونق کسب و کار داخلی و بین المللی در زمینه گیاهان دارویی می شود.

وی، ایران را یکی از کانون‌های تنوع‌زایی و تنوع زیستی گیاهان دارویی دانست و تصریح کرد: پیشینه‌‍ استفاده از گیاهان دارویی در ایران به حدود هفت هزار سال قبل بازمی‌گردد.

وی با بیان اینکه استفاده از فرآورده‌های دارویی در ایران بمنظور پیشگیری یا درمان بیماری‌های صعب العلاج قرن‌ها سابقه دارد، اضافه کرد: این روش در بسیاری از کشورهای پیشرفته و در حال توسعه بعنوان یکی از راه‌های درمان به شمار می آید و گردش مالی عظیمی را ایجاد کرده است.

مسئول کمیته گیاهان دارویی و طب ایرانی دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه تاکنون کارهای پراکنده‌ای بر روی اثرات دارویی گیاهان بومی ایران صورت گرفته و در موارد نادری منجر به تولید دارو شده است گفت: برای تجاری سازی باید گیاهانی که اثرات با ارزشی دارند انتخاب ‌شده و آزمایش‌هایی از جمله ضد سرطانی و ضدویروسی بودن و درمان بیماریهای مختلف مانند ام.اس بر روی آنها صورت ‌گیرد.

وی با اشاره به فعالیت کمیته گیاهان دارویی و طب ایرانی دانشگاه اصفهان گفت: این کمیته در مهر سال آینده همایش ملی ˈتجاری سازی گیاهان دارویی، فرآورده های آن و طب ایرانیˈ را در این زمینه برگزار می کند.

مدیر کل امور آموزشی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: محورهای این همایش شامل تجاری سازی گیاهان دارویی، مدیریت، قوانین و مقررات، تجاری سازی گیاهان دارویی و مراکز آموزشی و پژوهشی، چالشها و راهکارها است.

سعیدی برخی از فعالیتهای کمیته گیاهان دارویی دانشگاه اصفهان را پیگیری تشکیل کانون دانشگاه و صنعت، ارائه طرح تشکیل نمایشگاه دائمی گیاهان دارویی و فرآورده های آن در این دانشگاه، فراهم کردن مجموعه ای از خزانه وراثتی گیاهان دارویی به صورت بذر برشمرد.

وی اصلاح روشهای بهره برداری از گیاهان دارویی و تولید فرآورده های آن با هدف تجاری سازی، گردآوری کتب و مستندات علمی مربوط به طب سنتی ایرانی و پیگیری تشکیل کمیته تخصصی در زمینه حمایت از طرح های پژوهشی مرتبط با بیماری ام.اس در استان اصفهان را از دیگر برنامه های کمیته گیاهان دارویی دانشگاه اصفهان عنوان کرد.

سعیدی با بیان اینکه این کمیته فعالیت خود را از اواخر سال ۸۹ آغاز کرده است گفت: مرکز پژوهشی ˈفراورده های طبیعی و زیستی داروییˈ زیر نظر این کمیته مجوز فعالیت خود را اخذ و آغاز به کار کرده و گروه پژوهشی ˈگیاه شناسی گیاهان داروییˈ در حال تاسیس است.

وی هدف از فعالیت گروه پژوهشی فرآورده های طبیعی دارویی را گرد هم آوردن اساتید گروه بیوتکنولوژی، فارماگنوزی و گیاه شناسی بمنظور تولید فرآورده های دارویی جدید دانست.

وی هدف از تشکیل گروه پژوهشی گیاه شناسی گیاهان دارویی را گسترش، پیشبرد و ارتقای علم و توسعه کمی و کیفی امور آموزشی و پژوهشی در زمینه گیاهان دارویی عنوان کرد.

وی برخی از طرح‌های مصوب کمیته گیاهان دارویی دانشگاه اصفهان را بررسی خاصیت ضد ویروس اچ.آی.وی بیست گونه گیاه بومی ایران و ترمیم زخم‌های غیرعفونی و عمیق پوستی با استفاده از عصاره گیاهان بادرنجوبه، سدر، گل‌ختمی، مرزه کوهی و حنا عنوان کرد.

مسئول کمیته گیاهان دارویی دانشگاه اصفهان اظهار کرد: گروه نسخه شناسی دانشکده ادبیات نیز در همکاری با این کمیته به استخراج اصول سب سنتی و ایرانی از نسخ قدیمی می پردازد.

وی تاکید کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز حمایت خود را از فعالیت کمیته گیاهان دارویی دانشگاه اصفهان اعلام کرده است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.