×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
سطح زیرکشت گیاهان دارویی در استان اصفهان به ۴۱۱ هکتار رسید

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی و ترکیبات طبیعی، اصغر محسن زاده کرمانی معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان اصفهان اظهار کرد: فصل برداشت گیاهان دارویی هر سال از اواخر شهریور آغاز می شود و تا پایان آبان و خنک شدن هوا پایان می یابد.
به گفته وی برای امسال پیش بینی می شود در حدود سه هزار و ۵۷۵ تن گیاهان دارویی از نقاط مختلف استان برداشت شود.
محسن زاده کرمانی عمده ترین ارقام گیاهان دارویی استان را بابونه، ختمی، آلوئه ورا، کاسنی، رازیانه، زیره سبز، به لیمو، مریم گلی، بادرنجبویه و نعناع فلفلی نام برد.
وی اضافه کرد: محصولات زعفران و گل محمدی با وجود داشتن ویژگی های دارویی جزو دسته بندی سطح زیرکشت و برداشت این گیاهان نمی آید.
به گفته وی استان اصفهان سالانه با ۵۲۰ هکتار سطح زیر کشت زعفران، رتبه پنجم کشور و با یک هزار و ۴۵۰ هکتار سطح کشت گل محمدی، مقام سوم کشور را دارد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه گیاهان دارویی در بیشتر شهرستان های استان کاشت می شود، گفت: کاشان با ۱۴۱ هکتار سطح زیر کشت و آران و بیدگل با ۸۲ هکتار بیشترین سطح زیر کشت گیاهان دارویی را دارند.
وی افزود: شهرستان اصفهان نیز در سال جاری ۱۴ هکتار را با پیش بینی برداشت ۲۱۷ تن محصول، به کاشت گیاهان دارویی اختصاص داده است.
به گفته وی استان اصفهان در ایران در زمینه کاشت گیاهان دارویی رتبه ۱۳ کشور را داراست که در پنج سال اخیر اوج گرفتن خشکسالی و کمبود منابع آب مانع از توسعه آن در استان شده است.
محسن زاده کرمانی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد گونه های گیاهی جهان در ایران وجود دارد، اظهار کرد: عمده صادرات گیاهان دارویی ایران در سال های اخیر زعفران، زیره، خاکشیر، کتیرا، حنا و انواع صمغ و شیرین بیان بوده است.
به گفته وی ایران در زمره مستعدترین کشورهای جهان برای تولید گیاهان دارویی است و استفاده از داروهایی با منشاء گیاهی در چند دهه اخیر، به دلیل عوارض جانبی و سوء داروهای شیمیایی، بیشتر شده است.
وی تاکید کرد: اگر مسیر صادرات گیاهان دارویی به خارج از کشور برای کشاورزان مهیاتر شود، تولید این محصول برای آن ها مقرون به صرفه و اقتصادی تر خواهد بود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.