×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر
میرفخرایی: ۱۵ هزار عطاری غیرمجاز در کشور فعالیت می کنند

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقر از عصر ایران، دبیر انجمن داروهای گیاهی اعلام کرد: ‌از میان بیش از ۲۰ هزار عطاری در کشور با شناسایی و بررسی مشخص شد که ۴ هزار و ۷۰۰ عطاری به صورت مجاز در ۱۵ استان کشور فعالیت می‌کنند و بقیه غیرمجاز به تجویز دارو اقدام می‌کنند.

جعفر میرفخرایی امروز در مراسم افتتاح خط تولید گیاهان دارویی افزود: استفاده مطلوب، منطقی و بهینه از منابع موجود بسیار کم‌هزینه‌تر و ساده‌تر از صنایع دارویی شیمیایی است.

وی افزود: داروهای گیاهی ضمن تأمین نیازهای بهداشتی و درمانی مردم از خروج منابع ارز جلوگیری می‌کند و مانع گسترش وابستگی به خارج از کشور شود.

دبیر انجمن داروهای گیاهی از تدوین دستورالعمل آموزشی عطاری‌ها خبر داد و گفت: امروزه علم و تخصص لازم را در حوزه گیاهان دارویی داریم و فقط در شرایط تحریم نیازمند عزم ملی هستیم.

سید حمیدرضا بهشتی، رئیس هیئت مدیره شرکت دارویی تولید کننده این داروها نیز گفت: داروهای شیمیایی پرمصرف تا پایان سال به صورت داروی گیاهی وارد بازار می‌شوند.

وی ادامه داد: ۱۴ اقلیم در کشور شناسایی شده و بیش از ۸گونه گیاهی با خواص دارویی متفاوت در کشور وجود دارد که می‌توانیم از تنوع اقلیمی، زیستی و گونه گیاهی استفاده کنیم.

بهشتی گفت: متأسفانه تاکنون نتوانسته‌ایم از این ظرفیت به طور بهینه استفاده کنیم سهم داروهای گیاهی در کشور بسیار ناچیز است و این در حالی است که بازار کشورهای غربی در فرآوردهای دارویی ۲۰ درصد است.

وی افزود: به واسطه تلاش‌هایی که انجام شده میزان سهم کشور در مصرف داروهای گیاهی ۱۰ برابر شده و از ۳ دهم درصد در چند سال گذشته به ۳ درصد افزایش یافته است.

وی مشکل اصلی در تولید داروهای گیاهی را تبدیل فرمولاسیون‌ها به قرص و شربت عنوان کرد و گفت:‌ بهتر است به جای صادرات برگ، ساقه و ریشه گیاهان آنها را به دارو و محصول نهایی تبدیل و صادر کنیم.

وی افزود: در حال حاضر بیش از ۸۰۰ قلم فرآورده طبیعی و گیاهی دارای پروانه ساخت در کشور داریم که به مصرف بیماران می‌رسد در حالی که تا سال ۸۴ حدود ۳۸۰ قلم دارو و فرآورده‌های طبیعی و دارویی تولید می‌شود.

بهشتی تصریح کرد: در حال حاضر ۷۶ واحد تولیدی در زمینه‌ داروهای گیاهی فعالیت می‌کنند که ۴۳ مورد از آنها صرفاً تولیدکننده گیاهان دارویی هستند.

وی افزود:‌ داروهای گیاهی هزینه کمتری را به اقتصاد خانواده‌ها تأمین می‌کند و فاقد عوارض داروهای شیمیایی هستند و به ۳ دلیل بیمه‌ای، مؤثر بودن و با صرفه بودن مورد استقبال فراوانی قرار گرفتند.

امروز با حضور احمد شیبانی، رئیس سازمان غذا و دارو خط تولید قرص ویتامین ث و آسپرین گیاهی افتتاح شد.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.