×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نکاتی در مورد نعناع فلفلی

نعناع فلفلیMentha piperita L. از تیره Lamiaceae

خصوصیات گیاهشناسی: نعناع فلفلی گیاهی است علفی، چندساله با ارتفاع حداکثر ۴۵ سانتی‌متر. برگها متقابل و گلهای آن قرمز روشن و کم و بیش ارغوانی می‌باشند. این گیاه دارای ساقه زیرزمینی می‌باشد. نعناع فلفلی گونه‌ای هیبرید می‌باشد و تولید بذر نمی‌کند.

نعنا فلفلی Mentha piperita


اکولوژی: نعناع طالب آب و هوای معتدل و نسبتا مرطوب است. خاک مناسب برای کشت اراضی نسبتا سبک و مرطوب می‌باشد. نعناع گیاهی است روز بلند و کشت آن در مناطق روز بلند موجب افزایش میزان اسانس می‌شود. این گیاه بومی ایران نمی‌باشد ولی اخیرا وارد ایران شده و در برخی مناطق کشت می‌گردد. PH مناسب خاک برای کشت آن ۸-۵ می‌باشد.درجه حرارت مطلوب رشد گیاه ۲۰-۱۸ درجه سانتیگراد می‌باشد. مواد و عناصر غذایی فراوان و آب کافی برای عملکرد مناسب ضرورت دارد.

کاشت: تکثیر گیاه از طریق قلمه، تقسیم بوته و ساقه زیرزمینی می‌باشد که معمول‌ترین روش آن از طریق قلمه می‌باشد. این گیاه را می‌توان بصورت بهاره یا پاییزه کشت نمود که کشت بهاره مرسوم‌تر است. قلمه‌ها را می‌توان در پاییز تهیه و در گلخانه در بستر مناسب جهت ریشه‌دهی قرار داد و در اوایل بهار در زمین اصلی کشت نمود. فواصل کاشت را در زمین اصلی حدود ۳۰ x 30 در نظر می‌گیرند. کاشت نعناع بصورت کرتی انجام می‌شود. حدود ۱۰۰هزار قلمه برای کشت یک هکتار نعناع مورد نیاز است.

داشت: با توجه به اینکه نعناع فلفلی دارای سیستم ریشه‌ای سطحی می‌باشد لذا آبیاری آن باید بصورت سطحی و با فواصل کم (حدود ۵ روز یکبار) انجام گیرد. برای کنترل علف‌های هرز می‌توان از علف‌کش مرکازین به میزان ۵-۳ کیلوگرم پس از کاشت استفاده نمود.

برداشت: اندام دارویی مورد استفاده گیاه برگها و سرشاخه‌های گلدار می‌باشد. زمان برداشت محصول در هر سال در اوایل دوره گلدهی می‌باشد. اگر برداشت محصول به منظور اسانس‌گیری از گیاه باشد آنرا در چند چین برداشت می‌کنند. عملکرد گیاه ۵-۳ تن در هکتار برگ و سرشاخه خشک می‌باشد. اگر هدف فقط برداشت برگها می‌باشد، برداشت باید بصورت دستی انجام شود در غیر اینصورت می‌توان توسط دستگاه برداشت را در سطح وسیع انجام داد. پس از برداشت باید برگها و سرشاخه‌ها را به خشک‌کن منتقل نمود و یا در هوای آزاد در سایه خشک نمود.

خواص دارویی مهم: ضد نفخ، ضد سرفه، ضدعفونی ‌کننده

 اگر تابحال آدامسها و شکلاتهایی که طعم نعنا دارند و حالت یخ زدگی به دهان شما می دهند را تجربه کرده باشید، مزه ی نعناع فلفلی را چشیده اید. گذاشتن یک برگ نعناع فلفلی در دهان، طعمی شبیه طعم یک آدامس Olips نعنایی را به شما ارزانی خواهد کرد.


نکاتی در مورد نعناع فلفلی

۱- کاشت بهاره در نعناع فلفلی بهتر از کاشت پاییزه می باشد.

۲- نشا نعناع فلفلی باید سرزنده و آبدار باشد.

۳- دوره آبیاری بستگی به بافت خاک داشته و دوره هشت روزه بهترین آبیاری می باشد.

۴- بیماری خاصی گزارش نشده است اما شیوع انواع سفیدک ها مانند دروغی و حقیقی رایج است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.