×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ارزیابی بافت شناختی اثرات ضدالتهابی ابوخلسا بر التیام زخم های جراحی پوستی

ارزیابی بافت شناختی اثرات ضدالتهابی ابوخلسا بر التیام زخم های جراحی پوستی در رت

نویسندگان: دکتر رضا صداقت ، دکتر محمدحسن قوسیان مقدم ، دکتر محسن ناصری ، دکتر علی دواتی

گیاه ابوخلسا Arnebia euchroma

گیاه ابوخلسا Arnebia euchroma

مقدمه: تلاش برای یافتن روشها و داروهای موثر در بهبود التیام زخم همواره یکی از موضوعات مورد توجه در پزشکی بوده است. ابوخلسا از دیرباز به عنوان یک گیاه دارویی موثر در التیام زخم در طب سنتی کاربرد داشته اما اثرات التیامی آن مورد بررسی بافت شناختی قرار نگرفته است. هدف این مطالعه بررسی اثرات ضدالتهابی این داروی گیاهی بر التیام زخم های پوستی در رت می باشد. 

روش کار: در این مطالعه تجربی، تعداد ۹۶ رت نراسپراگ ـ دالی به صورت تصادفی به سه گروه (دارو، دارونما و شاهد) تقسیم شدند. هر یک ازاین گروه ها نیز بر اساس فواصل زمانی معین به چهار زیرگروه تقسیم و در هر زیرگروه هشت حیوان قرارگرفت. حیوانات با تزریق داخل صفاقی کتامین هیدروکلراید و زایلزین بیهوش و برشی برروی سمت راست پوست ناحیه پشت هر حیوان ایجاد شد. در گروه دارو از پماد تهیه شده از ریشه گیاه ابوخلسا و در گروه دارونما، وازلین دوبار در روز تا هنگام کشتن حیوان برروی برش ها مالیده شد. بر روی برش های گروه شاهد ماده ای مالیده نشد. سپس حیوانات در دوره های زماانی معین توسط تزریق داخل قلبی کتامین هیدروکلراید کشته و نمونه های بافتی اخذ و درداخل محلول فرمالین ۱۰ درصد قرار داده شد. از نمونه ها برش های ۵ میکرومتری تهیه و با روش هماتوکسیلین وائوزین رنگ آمیزی شدند. داده های بدست آمده با استفاده از آزمون Kruskal-Wallis در سطح خطای ۰٫۰۵ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. 

نتایج: داده ها، تفاوت آماری معنی داری را دروسعت التهاب (روز هفتم)، شدت التهاب (روزهای پنجم و هفتم) در بین رت های سه گروه دارو، دارونما و شاهد نشان داد.(P < 0.05) 
نتیجه گیری: نتایج بدست آمده از این مطالعه نشان داد که گیاه ابوخلسا اثرات ضدالتهابی داشته و می تواند از طریق کاهش وسعت و شدت التهاب به التیام زخخم کمک نماید.

برای دانلود متن کامل مقاله بر روی دکمه ی زیر کلیک کنید:


دقت کنید که برای دانلود فایل نیاز به رمز دارید که رمز دانلود آن  www.medplant.ir  می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.