×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

ذرت که به فارسی بلال نیز نامیده می شود، گیاهی است یک ساله و یک پایه دارای ساقه ای راست که ارتفاع آن تا چهار متر می رسد. ذرت گیاه بومی آمریکای مرکزی و مکزیک است و از آنجا به نقاط دیگر دنیا راه یافته است . برگ های ذرت متناوب و دراز می باشد .

گل های نر ذرت بصورت خوشه ای بوده که مرکب از سنبل های قرمز روشن می باشد . گل های ماده آن از ۲ تا ۴ گل تشکیل شده که در کنار برگ های ذرت قرار دارد .

غشایی که روی بلال را می پوشاند، سبز رنگ می باشد . دانه های کروی شکل ذرت در اطراف محور مرکزی بلال قرار گرفته اند . این دانه ها به رنگ زرد یا قهوه ای می باشند .

رنگ زرد ذرت مربوط به موادی به نام زئین Zeine و زیازانتین Zeaxanthine می باشد .

ذرت دارای ارزش غذایی فراوانی است، ولی بعلت نداشتن گلوتن ( ماده چسب مانند گندم ) قابلیت تهیه نان را ندارد . بنابراین برای تهیه نان ذرت ، آرد آن را با آرد سایر غلات مخلوط می کنند .

ذرت دارای پتاسیم، کلسیم، گلوکز، مالتوز، آلانتوئین، دو نوع استرول، اسیدهای چرب اشباع و غیر اشباع، اسید سربرونیک، گوگرد، فسفر، سیلیس، آهن، کلسیم، منیزیم، سدیم و سرشار از ویتامینB‌ است .

ذرت گیاهی است یک ساله ، یک پایه و دارای ساقه ای راست که ارتفاع آن تا چهار متر هم می رسد.

ذرت گیاه بومی آمریکای مرکزی و مکزیک است و از آنجا به نقاط دیگر دنیا راه یافته است . برگ های ذرت متناوب و دراز است . گل های نر ذرت به صورت خوشه ای و مرکب از سنبل های قرمز روشن هستند . گل های ماده آن از ۲ تا ۴ گل تشکیل شده اند و در کنار برگ های ذرت قرار دارند .

غشایی که روی بلال را می پوشاند، سبز رنگ است . دانه های کروی شکل ذرت در اطراف محور مرکزی بلال قرار گرفته اند . این دانه ها به رنگ زرد یا قهوه ای هستند.

ذرت دارای ارزش غذایی فراوانی است ولی به علت نداشتن گلوتن ( ماده چسب مانند گندم ) قابلیت تهیه نان را ندارد . بنابراین برای تهیه نان ذرت ، آرد آن را با آرد سایر غلات مخلوط می می کنند .

آرد ذرت دارای ۴ تا ۵ درصد چربی است. کاکل ذرت نیز دارای گوگرد، کلر، فسفر، سیلیسیم، آهن، کلسیم، منیزیم، سدیم و پتاسیم است .

روغن ‌های اشباع نشده موجود در ذرت برای کسانی که دارای رژیم‌های غذایی و خصوصا ناراحتی‌های افزونی کلسترول هستند، بسیار مفید است.

ذرت منبعی از پتاسیم است بنابراین ذرت و هم خصوصا جوشانده کاکل آن در درمان بیماری‌های کلیوی و نارسایی‌های مربوط به دستگاه دفع ادرار بسیار مفید و موثر است .

علاوه براین گوگرد، کلسیم ، سیلیس و آهن موجود در ذرت موجب تقویت مو و ناخن خانم‌ها و جلوگیری از ریزش مو می شود .

مصرف آرد ذرت به علت دارا بودن مواد چرب نسبتا فراوان و وجود عناصری همچون گوگرد و سیلیسیم برای بیماران مسلول توصیه می شود .همچنین روغن ذرت نیز به دلیل وجود ویتامین B در دفع ناراحتی‌های جلدی کودکان موثر است. ذرت از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک است .

سایر خواص ذرت عبارتند از این که پماد ذرت خشک کننده زخم ها است ، استفاده مداوم آن از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند ، روغن ذرت کلسترول خون را پایین می آورد و روغن ذرت برای درمان اگزما و بیماری های پوستی مفید است.

این در حالی است که کاکل ذرت را نیز قبل از رسیدن کامل میوه یعنی قبل از پژمرده شدن آن می چینند و به سرعت خشک می کنند . کاکل ذرت بعد از خشک شدن رنگ قهوه ای پیدا می کند .

برای درست کردن دم کرده کاکل ذرت ،‌مقدار ۳۰ گرم از آن را در یک لیتر آب جوش می ریزند و به مدت پنج دقیقه دم می کنند.

کاکل ذرت دارای مقدار زیادی پتاسیم است و به همین دلیل دم کرده آن ادرار آور است و آرام کننده دستگاه ادراری است . این دم کرده درد و ناراحتی های دستگاه ادراری را تسکین می دهد .همچنین سنگ مثانه ،‌التهاب و درد مثانه را از بین می برد .

به غیر از کاکل ذرت از برگ ، ریشه وساقه بلال نیز استفاده طبی می شود .

ارزش تغذیه ‌ای

از نظر تغذیه‌ ای ذرت در گروه غلات قرار دارد. البته اگر بخواهید از آن در جدول جانشینی مواد غذایی استفاده کنید، برای محاسبه انر‍ژی روزانه باید آن را مانند سیب‌زمینی و نخودفرنگی، سبزی نشاسته ‌ای به حساب بیاورید.

رنگ زرد ذرت مربوط به موادی به نام زئین و زیازانتین است. ذرت دارای ویتامین‌ های گروه B و C و اسیدهای چرب ضروری است. همچنین حاوی آنزیم‌ ها و فیبر غیر محلول برای محافظت از روده است.

• ذرت سرشار از کالری است و بخش عمده‌ای از رژیم غذایی افراد را تشکیل می‌دهد. هر ۱۰۰ گرم ذرت حاوی ۳۴۲ کالری است.

• آرد ذرت در تهیه بسیاری از لوازم آرایشی استفاده می‌شود و به صورت موضعی نیز برای کاهش حساسیت‌ها و دانه‌های پوستی نیز کاربرد دارد.

• به خاطر وجود تیامین در ذرت،‌ گفته می‌شود این ماده غذایی به عمل سوخت و ساز کربوهیدرات‌ها در بدن کمک خوبی می‌کند.

• وجود فیبر غیرمحلول در ذرت، باعث شده تا به افرادی که از بیماری‌های هاضمه مانند یبوست و هموروئید رنج می‌برند کمک خوبی شود.

• تحقیقات نشان داده افرادی که مبتلا به کم‌خونی هستند پس از مصرف ذرت شاهد اثرات مثبت آن خواهند بود.

ذرت

ذرت مقدار زیادی اسید فرولیک دارد که خاصیت آنتی ‌اکسیدانی دارد. پختن ذرت موجب افزایش مقدار اسیدفرولیک و خاصیت آنتی ‌اکسیدانی آن می ‌شود، زیرا در ذرت خام، اسید فرولیک به فیبرهای غیرمحلول متصل شده است و عمل پختن موجب شکستن این اتصال و آزادسازی اسید فرولیک می ‌شود. بنابراین بر خلاف سایر مواد غذایی که فرآیند پختن موجب کاهش مواد مغذی آن ها می ‌شود، پختن ذرت موجب افزایش خاصیت آنتی اکسیدانی آن می ‌شود و هر چه مدت زمان پخت بیشتر باشد، این خاصیت بیشتر می ‌شود.

روغن ذرت دارای مقدار زیادی ویتامین E است که دارای خاصیت آنتی اکسیدانی قوی است و سلول‌ها را از اکسیداسیون حفظ می ‌کند.

همان‌ طور که در جدول زیر مشاهده می‌ کنید، کاکل ذرت دارای مقدر زیادی پتاسیم است و به‌ علت وجود این ماده معدنی است که کاکل ذرت ادرارآور است.

از فرآورده‌های دیگر ذرت می ‌توان از “شربت فروکتوز” به دست آمده از ذرت نام برد که البته این فرآوری در صنعت غذا انجام می‌ شود و در همین صنعت مورد استفاده قرار می ‌گیرد. این ماده از سال ۱۹۸۳ در فهرست سازمان غذا و داروی آمریکا قرار گرفت و با نام صنعتی (HFCS) به‌عنوان پدیده‌ای در صنعت شیرین‌ کننده‌ها به ثبت رسید.

به ‌طور کلی سه نوع HFCS وجود دارد: ۴۲، ۵۵ و ۹۰ درصد که هر کدام مصارف متفاوتی دارند:

HFCS 42 در صنایع کیک و شیرینی و غذا‌های کنسروی استفاده می‌ شود.

HFCS 55 در نوشیدنی‌های غیرالکلی و انرژی زا و دسر‌های یخی به کار برده می شود.

HFCS 90 در مواردی استفاده می شود که مقدار کمی شیرین ‌کننده برای رسیدن به شیرینی معمول لازم باشد که آن را با نام “محلول فوق شیرین” نیز می ‌شناسند.

خواص درمانی ذرت

ذرت دارای ارزش غذایی فراوانی است و بعلت نداشتن گلوتن (ماده چسب گندم) قابلیت تهیه نان از آن وجود ندارد . بنابراین برای تهیه نان ذرت باید آن را با سایر غلات مخلوط کرد .

ذرت از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک است ”
۱) پماد ذرت خشک کننده زخم ها می باشد .
۲) ذرت غذای خوبی برای پیشگیری از سرطان است.
۳) استفاده مداوم از ذرت از کرم خوردگی دندان جلوگیری می کند .
۴)روغن ذرت کلسترول خون را پائین می آرود .
۵)روغن ذرت برای درمان اگزما و بیماریهای پوستی مفید است.

خواص درمانی کاکل ذرت

کاکل ذرت را قبل از رسیدن کامل میوه یعنی قبل از پژمرده شدن می چینند و بسرعت خشک می کنند . کاکل ذرت بعد از خشک شدن رنگ قهوه ای پیدا می کند .
برای درست کردن دم کرده کاکل ذرت ،‌مقدار ۳۰ گرم از آنرا در یک لیتر آب جوش ریخته و به مدت پنج دقیقه دم می کنند .

۱-دم کرده کاکل ذرت ادرار آور است و آرام کننده دستگاه ادراری است .
۲-درد و ناراحتی های دستگاه ادراری را تسکین می دهد .
۳-سنگ مثانه ،‌التهاب ،‌ورم مثانه و درد مثانه را از بین می برد .
۴-کاکل ذرت بطور کلی دستگاه ادراری را تمیز می کند .
بغیر از کاکل ذرت از برگ و ریشه وساقه بلال نیز استفاده طبی بعمل می آید .
۱) جوشانده ساقه وسط بلال خونریزی از بینی را بند می آرود.
۲) برای دفع سنگ مثانه از جوشانده برگهای بلال استفاده کنید .
۳) جوشانده ریشه ذرت برای سوزش مجاری ادراری مفید است .
۴) جوشانده وسط بلال درد شکم و معده را از بین می برد .
۵) در قدیم برای معالجه سوزاک از جوشانده ساقه بلال استفاده می کردند .

برچسب ها : , ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.