×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
ساخت و ثبت بین‌المللی «داروی گیاهی درمان سرطان پوست» توسط محققان ایرانی

دکتر عبدالرضا حاجی‌پور استاد دانشگاه صنعتی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که گیرنده‌های (پروتئین) متعددی در بدن سرطان‌ها را فعال می‌کنند، گفت: یکی از گیرنده‌های مهم «سیگما۲» نام دارد که در صورت سرطانی شدن یک سلول و یا بافتی از بدن، پروتئین «سیگما۲» افزایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به وجود پروتئین های مختلف به نام های سیگما ۱، ۲ و ۳ در بدن انسان افزود: در این راستا به دنبال ترکیبی بودیم که بتواند با پروتئین «سیگما۲» بر هم کنش داشته باشد تا بتوان یک داروی ضد سرطان را سنتز کرد.

دکتر حاجی‌پور تصریح کرد:‌از این رو براساس فارماکوفور «سیگما ۲» ۷۸ دارو طبیعی و شیمیای طراحی شد اما یکی از داروهای سنتزی ۶۷۳ برابر با سیگما ۲ نسبت به ۱ و ۳ بیشتر بر هم کنش داشت.

وی با بیان این‌که این دارو بر پایه گیاه «lily corn» دارای خاصیت ضد سرطانی بالایی است، تصریح کرد: همچنین سمیت این دارو نسبت به داروهای موجود در بازار بسیار کم است.

وی در زمینه عملکرد این دارو گفت: بعضی از داروها اجازه ورود به بافت سلول را ندارند، با فعال کردن گیرنده سیگما، یک کانال به نام کانال سدیم در سلول روشن می شود و این دارو با ورود به بافت سلول عملکرد سیگما را متوقف می سازد. در واقع عملکرد اصلی این دارو، خاصیت ضد سرطانی آن است که برای اولین بار در دنیا به آن پرداخته شده است.

برگزیده گروه علوم پایه هجدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی خاطرنشان کرد: این گیاه تا ۳۰ درصد در درمان و تا ۷۰ درصد در تاخیر سرطان‌های مغز، روده بزرگ، سینه و پروستات که دارای رشد بالایی در بدن هستند موثر است.همچنین مطالعه ما نشان داد که این گیاه تا صد درصد در درمان سرطان پوست موثر است.

وی ادامه داد: این داروی گیاهی در آمریکا و هم در ایران فاز کلینیکال تریال را گذرانده است و نتایج نشان داد که استفاده از این داروی گیاهی، در درمان سرطان پوست مؤثر است.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان این‌که هم اکنون به دنبال کسب مجوز تولید این داروی گیاهی در کشور هستیم، گفت: این دستاورد، تاکنون موفق به ثبت اختراع بین المللی در آمریکا و انتشار یک مقاله در مجله Science در سال ۲۰۰۹ شده و ۵۰۰ بار به این مقاله ارجاع شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.