×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۲۶ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

اسکوپولامین، دارویی بدون رنگ، بی مزه و بی بو است.آسکوپولامین در گیاهان آلکالوئید دار که عمدتاً ازخانواده سیب زمینی Solanaceae هستند مثل تاتوره Datura stramonium ، بذرالبنج (بنگدانه) Hyoscyamus niger و… وجود دارد.

 اسکوپولامین قابلیت تبدیل به غذا یا نوشیدنی کشنده را نیز دارد. قدرت آن به حدی است که به سرعت در بدن پخش می‌شود و در نتیجه منجربه مرگ‌ می‌شود. اسکوپولامین، همچنین در تولید محصولات کوکائینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ۲ ماده دارای فرمول شیمیایی مشابه اما روش ساخت متفاوت هستند.

درحال حاضر، تولید این دارو در کلمبیا ممنوع است. درسال ۱۹۹۲ رئیس یک دادگاه کلمبیا حکم کرد که استفاده به زور از این ماده نوعی شکنجه محسوب می‌شود و آن را مغایر با قوانین اساسی آن کشور دانست. البته در دوره‌ای نیز این دارو به عنوان ابزاری برای درمان مورد استفاده قرار گرفت. دراین دوره محققان به ترکیب اسکوپولامین با مورفین وکلرفوم پرداخته و از آن برای تسکین درد زایمان استفاده کردند.

گفته می‌شود اسکوپولامین امروزه در برنامه های محرمانه سیا نیز به کار گرفته می شود. همچنین یکی از مشتقات اسکوپولامین به نام Scope Dex هم دارویی ترکیبی است که برای جلوگیری از استفراغ مورد استفاده فضانوردان قرار می‌گیرد. مقالات پزشکی علائم و عوارض مصرف ۷ گرم اسکوپولامین را این‌گونه توصیف کرده‌اند:

۱) پس از ۳۰ دقیقه: علائم و نشانه های فیزیکی آن ظاهر می‌شود که شامل خشکی دهان، تار شدن دید، گشاد شدن مردمک چشم، تب شدید، قرمزی دستان و انگشت‌ها و در بعضی مواقع ناهماهنگی حرکتی وتضعیف حس‌هاست.

۲)پس از یک ساعت: پریشانی و روان آشفتگی، افزایش اندازه عضلات ودر نتیجه حرکت ناموزون. در این زمان ضربان قلب نیز بسیارتند می‌شود.

۳)پس از۳ ساعت: عضلات و ماهیچه‌ها بسیار سست شده و بنابراین توانایی برای حرکت وجود ندارد. شنوایی بسیار ضعیف شده و مردمک چشم به گونه‌ای عجیب گشاد به نظر می‌آید. به چشم فرد مصرف‌کننده، رنگ‌ها بسیار روشن و محو دیده می‌شوند و حس بینایی بسیار ضعیف می‌شود.

۴)پس از ۵ساعت: در این زمان تنفس نیز با مشکل مواجه شده و نوعی توهم با اصوات نامفهوم ایجاد می ‌شود که بسیار وحشتناک است.

۵)پس از ۸ ساعت: عضلات به اندازه‌ای ضعیف می‌شوند که گویی می‌خواهند از بدن جدا شوند. در این زمان فرد با هجوم احساس ناخوشایند روبه‌رو می‌شود و این به حدی است که فرد را فلج می‌کند. گلو و ریه احساس سوزش می‌کنند و زبان کرخت می‌شود.

۶) بالاخره پس از۴۸ساعت: حافظه وسلامت روانی کم کم به حالت اولیه باز می‌گردد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.