×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

پوست نخستین عضو بدن است که با آغاز پیری به دلیل کاهش چربی زیر آن چروک می‌خورد. مردمک چشم‌ها کوچک می‌شود و تطابق چشم به هم می‌خورد. ضعف در سیستم شنوایی، کاهش حس بویایی، شل شدن عضله قلب و در نتیجه کاهش برون‌ده قلب، کاهش و ضعف در دستگاه تنفس، کاهش ترشحات بزاق و دستگاه گوارش و اسید معده و کاهش تحرک روده بزرگ که منتج به کاهش هضم و جذب غذا و جذب کلسیم می‌شود، همچنین کاهش حافظه و تحلیل سلول‌های مغزی از فاکتورهای پیری است. 

ژنتیک(DNA)، عوامل بیماری‌زا، شیوه نامناسب زندگی از جمله تغذیه، عدم تحرک کافی، فشارهای روانی و استرس فاکتورهای مهم در روند پیری زودرس است. 

برای آن‌که شاهد زوال قدرت بدنی و زیبایی خود نباشیم و تا جایی که امکان دارد پیری زودرس را به تأخیر بیندازیم چه راه‌هایی وجود دارد؟ 

با تغذیه مناسب غنی از اسید‌های آمینه ضروری، روغن‌های امگا۳، مواد معدنی و ویتامین‌ها (C،E و بتاکاروتن‌ها) می‌توان پیری زودرس را به تأخیر انداخت. رژیم غذایی سرشار از سبزی‌ها و میوه‌های تازه، ماهی (قزل‌آلا، آزاد و ساردین)، روغن زیتون، حبوبات، غلات، مغزها و دمنوش‌های گیاهی ضدپیری علاوه بر این ‌که ابتلا به بیماری‌های قلبی، برخی سرطان‌ها و دیابت، استرس و افسردگی را کاهش می‌دهد، باعث جلوگیری از پیری زودرس مغز و دیگر اعضای بدن شده و باعث جوانی و شفافیت پوست می‌شود. 

زغال‌اخته، توت فرنگی، تمشک و چای سبز دارای آنتی‌اکسیدان‌های قوی هستند که رادیکال‌های‌ آزاد را از بین برده و شروع پیری زودرس را به تأخیر می‌اندازند. 

آجیل و دانه‌ها حاوی پروتئین، اسید‌های چرب و آمینه هستند و تأثیری شگفت‌آور بر حافظه و تقویت آن دارند. تهیه یک فنجان گردو، ۲/۱ فنجان دانه کدو تنبل، ۳/۱ فنجان توت خشک، ۴/۱ فنجان دانه کنجد، ۲/۱ فنجان برگه زردآلو و مصرف آنها در بین وعده‌های غذایی باعث تقویت مغز و حافظه می‌شود. 

کلم بروکلی، گل کلم و کلم فندقی، تخم مرغ، دانه سویا، بادام زمینی، لوبیاچیتی و لوبیا قرمز سرشار از ماده مغذی با نام کولین است. روغن زیتون، کنجد، کانولا، بادام و روغن ماهی سرشار از اسیدهای چرب غیراشباع است. گندم (حاوی سلنیوم که موجب شادابی می‌شود)، آووکادو، شیر و لوبیای سویای تخمیرشده و عصاره هسته انگور نیز (برای مهار واکنش‌های التهابی مغز) از تحلیل سلول‌های مغزی جلوگیری می‌کنند. 

عسل دارای مقدار زیادی ویتامین و آهن است که مصرف مداوم آن گلبول‌های سفید خون را تقویت و باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی می‌شود لذا مخلوط عسل و پودر دارچین انعطاف پذیری شاهرگ‌ها و سیاهرگ‌ها را افزایش می‌دهد و قدرتی تازه به بدن می‌بخشد. این مخلوط باعث کاهش کلسترول، سوء‌هاضمه، مشکل شنوایی، خستگی مفرط و در نهایت موجب افزایش طول عمر بدن می‌شود. روزانه یک وعده صبح و یک وعده شب، مخلوطی از یک فنجان آب گرم، دو قاشق چای‌خوری عسل و سه قاشق چای‌خوری پودر دارچین مناسب است. 

گیاه آب بشقابی تولید کلاژن را تحریک می‌کند و به این ترتیب از پیری پوست پیشگیری به عمل می‌آورد. می‌توان ۴ گرم برگ و ساقه‌ خشک گیاه آب بشقابی را در ۲۵ سی سی آب جوش در ظرفی در بسته به مدت ۱۰ دقیقه جوشاند. این جوشانده را باید از صافی رد کرد و به مدت یک ماه، سه فنجان در سه وعده در روز مصرف کرد. 

سهیلا قربانی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.