×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر

‘ محمدحسین لباسچی ‘ روز سه شنبه در همایش دستاوردهای علمی گیاهان دارویی و محصولات فرعی در تبریز، حضور پررنگ بخش خصوصی در زمینه تولید و تجارت گیاهان دارویی را خواستار شد. 

وی با اشاره به اینکه یکهزار و ۲۰۰ گونه گیاهی از هشت هزار گونه گیاهی موجود در کشور خاصیت دارویی دارند، گفت: نقشه کلی کشور از جهت تعیین محل و شرایط ذخایر گیاهان دارویی در حال تهیه است. 

لباسچی با اشاره به جایگاه گیاهان دارویی در درمان بیماری‌ها افزود: مقوله گیاهان دارویی مانند زنجیره‌ای است که نیازمند مدیریت حلقه‌های متعدد آن از تولید تا عرضه با همکاری دستگاههای مسوول است. 

وی از تشکیل ستاد گیاهان دارویی و طب ایرانی به منظور اتصال این حلقه ها به یکدیگر خبر داد و گفت: این ستاد وظایف هر یک از دستگاه های مسوول (جهاد، بهداشت، صنایع و بازرگانی) را مشخص می کند. 

وی با بیان اینکه ظرفیت گیاهان دارویی به صورت بالقوه است، افزود: شناخت رویشگاه‌های طبیعی گیاهان دارویی نخستین گام در راستای بالفعل کردن این ظرفیت است. 

لباسچی خاطرنشان کرد: گیاهان دارویی به همراه انرژی هسته ای، فناوری نانو و صنعت هوافضا جزو برنامه های استراتژیک کشور است و این موضوع یک فرصت کم نظیر برای ارتقای جایگاه تولید گیاهان دارویی است. 

رییس بخش تحقیقات گیاهان دارویی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور اظهار کرد: در حال حاضر توجه به اشتغالزایی در بحث کشت گیاهان دارویی مورد توجه مسوولان است و در بیش از چند میلیون هکتار از اراضی منابع طبیعی کشور کشت گیاهان دارویی صورت خواهد گرفت. 

وی افزود: کشت گیاهان دارویی در اراضی منابع طبیعی و اراضی کم آب در حال حاضر در سطح سه هزار هکتار از حوزه زاگرس صورت می‌گیرد و این امر در حال افزایش است. 

لباسچی، لزوم توجه به صادرات گیاهان دارویی را یادآور شد و گفت: در حال حاضر صادرات گیاهان دارویی در کشور با روش‌های نوین صادرات دنیا و استانداردهای فنی صورت نمی‌گیرد که همین امر موجب کاهش ارزش افزوده گیاهان دارویی کشور شده است. 

وی گفت: شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند داروهای گیاهی کشور را به جهان معرفی و زمینه فروش محصولات دارویی را در جهان براساس استانداردهای فنی جهانی فراهم کنند. 

رییس بخش تحقیقات گیاهان دارویی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور اعلام کرد: قدمهای اولیه رقابت با کشورهای چین و ژاپن در صادرات گیاهان دارویی برداشته شده و در حال حاضر طرح‌های تحقیقاتی ملی متعددی در کشور از جمله آذربایجان شرقی در حال اجراست. 

وی گفت: اقلیمهای مناسب جنگلی، مراتع و دیم زارهای آذربایجان شرقی ظرفیت خوبی برای توسعه کشت گیاهان دارویی است و با استفاده از دستاوردهای تحقیقاتی نتایج قابل توجهی حاصل می شود. 

لباسچی، بر لزوم احیای ایستگاههای تحقیقات گیاهان دارویی در کشور به خصوص ایستگاه تیکمه‌داش در شهرستان بستان اباد تاکید کرد و گفت: این ایستگاه می ‌تواند به عنوان یک ایستگاه تحقیقات دیم در سطح بین‌المللی مطرح شود. 

در این همایش یک روزه که توسط مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی و با همکاری مدیریت باغبانی و منابع طبیعی و همچنین مدیریت هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار شد، سخنرانی های علمی توسط کارشناسان تحقیقات کشاورزی استان ارایه شد. 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.