×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، کامران خلیلی- یکی از محققان این پروژه تحقیقاتی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در این طرح از گیاه دارویی به نام “لرک” استفاده شد، گفت: گیاه لرک گیاه بومی حاشیه دریای خزر و از خانواده گردو است. این گیاه به دلیل اینکه خوراکی نیست، مصرف نمی‌شود.

وی با بیان اینکه این گیاه به صورت خودرو در جنگل‌ها و مراتع رشد می‌کند، اظهار داشت: از آنجایی که رطوبت در شهرهای شمالی کشور زیاد است از این رو بیماری‌های قارچی به ویژه در میان انگشتان پا شیوع دارد از این رو مردم محلی این شهرها از این گیاه برای درمان این بیماری استفاده می‌کنند.     

خلیلی با بیان اینکه این گیاه دارای ترکیبات ضد قارچی است، ادامه داد: در این پروژه تحقیقاتی با استفاده از خاصیت این گیاه، در مطالعات سیستماتیک عصاره آن به روش هیدروالکلی استخراج و در محیط آزمایشگاه اثرات آن را بر روی ۳ سویه بررسی کردیم.

وی اضافه کرد: پس از تایید اثرات ضد قارچی آن با استفاده از روش‌های خاص ترکیبات ضد قارچی این گیاه را شناسایی کردیم. مواد ضد قارچی موجود در عصاره لرک تا دمای ۹۵ درجه سانتیگراد مقاوم هستند و بر اثر گرما غیرفعال نمی‌شوند. 

این محقق این با تاکید بر اینکه پس از این مرحله توانستیم از عصاره این گیاه کرم ضد قارچ تولید کنیم، یادآور شد: کرم تولید شده در فاز آزمایشگاهی بر روی خوکچه هندی مورد بررسی قرار گرفت که به نتایج مطلوبی دست یافتیم.

وی تایید اثرات ضد قارچی این کرم را از نتایج مهم این مرحله ذکر کرد و افزود: علاوه بر این مشخص شد که این گیاه نسبت به سایر گیاهان دارویی مشابه اثرات ضد قارچی بیشتری دارد.

خلیلی با اشاره به عملکرد این کرم، خاطرنشان کرد: این ترکیبات باعث مهار رشد میکروارگانیزم‌های هدف علاوه بر کوتاه شدن دوره درمان، باعث درمان موثرتر یا ریشه کن کردن عامل بیماری می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.