×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر



پرتقال

 

در قسمت اول این مقاله گفتیم که پرتقال سرشار از ویتامین C و تقویت کننده‌ی سیستم ایمنی بدن است. این میوه‌ی آبدار و خوشمزه حاوی خواص ضدسرطانی، ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی است که بیماری‌ها را از شما دور می‌کند در این قسمت به بررسی خواص دیگر این میوه می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

 

پرتقال: از تشکیل سنگ کلیه پیشگیری می‌کند

اگر از خطر تشکیل سنگ کلیه که به خاطر رسوب کلسیم به وجود می‌آید می‌ترسید آب پرتقال بنوشید. نتایج پژوهشی که در مجله‌ی British Journal of Nutrition به چاپ رسید نشان می‌دهد pH ادرار و میزان دفع اسید سیتریک در زن‌هایی که روزانه نیم تا یک لیتر آب پرتقال یا آب گریپ‌فروت یا آب سیب می‌نوشند بیشتر است و در این صورت نیز خطر رسوب کلسیم در کلیه ها و تشکیل سنگ کلیه به طور چشمگیری کاهش می‌یابد.

 

پرتقال: پیشگیری از زخم معده و کاهش خطر سرطان معده

مصرف روزانه یک عدد پرتقال می‌تواند خطر زخم معده را از شما دور کند. این ادعا نتیجه پژوهش آمریکایی است که در مجله‌ی Journal of the American College of Nutrition به چاپ رسیده است. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد شرکت کننده‌هایی که میزان ویتامین C خونشان بالاتر است به میزان ۲۵ درصد کمتر در معرض ابتلا به باکتری هلیکوباکترپیلوری قرار می‌گیرند. این باکتری باعث ابتلا به زخم معده می‌شود و خطر ابتلا به سرطان معده را نیز افزایش می‌دهد. در هر حال مصرف یک عدد پرتقال یا نوشیدن یک لیوان آب پرتقال در روز می‌تواند از ابتلا به زخم معده پیشگیری کند.

 

پرتقال: دوستدار سلامت دستگاه تنفسی

مصرف مواد غذایی سرشار از بتا- کریپتوگزانتین (نوعی کاروتنوئید قرمز و نارنجی) که در پرتقال، ذرت، کدو حلوایی، فلفل دلمه ای قرمز، نارنگی، هلو و غیره وجود دارد می‌تواند خطر پیشرفت سرطان ریه را به طور چشمگیری کاهش دهد. محققان چینی بررسی‌هایی را روی نوع تغذیه و سبک زندگی بیش از ۶۰۰۰۰ نفر انجام دادند. آن‌ها مشاهده کردند افرادی که تغذیه‌ی سرشار از این آنتی اکسیدان دارند به میزان ۲۷ درصد کمتر در معرض سرطان ریه قرار می‌گیرند. متخصصان به سیگاری‌ها نیز توصیه می‌کنند حتماً روزانه از مواد غذایی سرشار از این آنتی اکسیدان میل کنند. در واقع سیگاری‌هایی که آنتی اکسیدان بتا-کریپتوگزانتین بیشتری جذب می‌کنند نیز ۳۷ درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان ریه قرار می‌گیرند.

 

پرتقال: پیشگیری از آرتریت

نتایج پژوهشی که در مجله‌ی American Journal of Clinical Nutrition به چاپ رسیده نشان می‌دهد که مصرف روزانه یک لیوان آب پرتقال تازه می‌تواند دردهای ناشی از بیماری‌های آرتریت را کاهش دهد. متأسفانه این روزها افراد زیادی از دردهای آرتروز و درد مفاصل شکایت می‌کنند. برای تسکین این مشکلات از مصرف پرتقال یا نوشیدن آب آن غافل نشوید.

 

پرتقال: نوشیدن آب پرتقال برای کاهش وزن

نه تنها آب این میوه یک نوشیدنی خوشمزه است که به دلیل غنی بودن از ویتامین C و غیره بسیاری از یأس‌های فلسفی‌مان را محو می‌کند بلکه می‌تواند به لاغری نیز کمک کند. نتایج یک پژوهش آمریکایی که در سال ۲۰۰۵ انجام شد نشان می‌دهد که میزان بالای ویتامین C در پرتقال می‌تواند از انباشتگی چربی‌ها پیشگیری کند.

مصرف مواد غذایی سرشار از بتا- کریپتوگزانتین (نوعی کاروتنوئید قرمز و نارنجی)

که در پرتقال، ذرت، کدو حلوایی، فلفل دلمه ای قرمز، نارنگی، هلو و غیره وجود دارد می‌تواند خطر پیشرفت سرطان ریه را به طور چشمگیری کاهش دهد

اگر به دنبال وزن ایده آل و لاغری هستید و در عین حال نمی‌خواهید طرف قرص‌های لاغری بروید توصیه می‌کنیم روزانه ۴ تا ۶ لیوان آب پرتقال تازه‌ی بدون شکر میل کنید:

* یک لیوان بزرگ آب پرتقال برای صبحانه بنوشید تا از پرخوری‌های احتمالی پیشگیری کند.

* به جای مصرف نوشیدنی‌های شیرین و گازدار آب پرتقال بنوشید.

* یک بطری آب پرتقال صد در صد طبیعی و بدون شکر را به محل کارتان ببرید و زمان تشنگی به جای قهوه و نوشیدنی‌های پرکاری مصرف کنید.

* بین غذا به جای مصرف نوشیدنی‌های شیرین و گازدار آب پرتقال میل کنید. به خاطر اینکه معده را پر و از پرخوری پیشگیری می‌کند.

* ۹۰ دقیقه قبل از رفتن به رختخواب آب پرتقال تازه میل کنید تا از ریزه خواری آخر شب پیشگیری کنید. توجه داشته باشید اگر جزو افرادی باشید که به ویتامین C حساسیت دارید این نوشیدنی ممکن است باعث بی‌خوابی در شما بشود.

 

پرتقال: منبع فیبرهای غذایی

واقعیت این است که هر چه راجع به خواص پرتقال بگوییم کم است. این میوه‌ی آبدار خوشمزه منبع فوق‌العاده‌ی فیبرهای غذایی است. یک عدد پرتقال حدود ۱۲٫۵ درصد نیاز روزانه‌ی ما به فیبر را تأمین می‌کند و به این ترتیب نیز جلوی افزایش کلسترول خون را می‌گیرد. باید بدانید که فیبرها همچنین قادر هستند میزان قند خون را کنترل کنند. برای همین هم پرتقال می‌تواند برای افراد دیابتی میوه‌ی مناسبی باشد.

علاوه بر این قند طبیعی موجود در این میوه‌ی خوشمزه یعنی فروکتوز می‌تواند از افزایش گلیسمی (قند خون) بعد از مصرف غذا جلوگیری کند. فیبرهای پرتقال می‌تواند ترکیبات شیمیایی سرطان زا را تحت کنترل خود در بیاورد و سلول‌های سرطانی را از کولون دور کند. اگر دچار یبوست هستید باید بدانید که فیبرهای موجود در پرتقال مشکلتان را حل می‌کند. در واقع پرتقال برای افرادی که از مشکل سندروم روده‌ی تحریک پذیر رنج می‌برند بسیار مفید است.

در نهایت باید بگوییم پرتقال علاوه بر داشتن آنتی اکسیدان ها ویتامین C و فیبرهای غذایی سرشار از تیامین یا همان ویتامین B1، فولات (ویتامین B9)، ویتامین A(به صورت بتاکاروتن)، پتاسیم و کلسیم نیز می‌باشد. توصیه می‌کنیم حالا که فصل مرکبات است از همه‌ی انواع این میوه ها به خصوص پرتقال نهایت استفاده را ببرید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

پرتقال، دشمنی بر علیه سرطان

پرتقال و حفظ سلامتی ما

خواص ویژه پرتقال

آب پرتقال از تشکیل سنگ کلیه پیشگیری می‌کند

نظر متخصصان تغذیه درباره مرکبات

۶ دلیل خوب برای مصرف مرکبات

چه میوه‌هایی اسیدی هستند؟

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.