×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
همکاری متخصصان گیاهان دارویی با پزشکان

ˈ محمد باقر رضایی ˈ روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: ایران دارای پیشینه بسیار غنی در زمینه استفاده از گیاهان دارویی در جهان است ولی متاسفانه استفاده از این گیاهان شفابخش چند سالی به فراموشی سپرده شد اما خوشبختانه در چند سال اخیر اقدامات خوبی در زمینه احیای این علم در کشور آغاز شده است.

وی اظهارداشت: انجمن گیاهان دارویی به منظور احیای این علم و ترویج آن در جامعه طرحی را با هدف همکاری تنگاتنگ پزشکان متخصص و عمومی با متخصصان طب سنتی تهیه کرده که اقدامات مقدماتی برای اجرای این طرح نیز آغاز شده است .

رضایی گفت: دراین طرح پیشنهادی پیش بینی شده که متخصصان گیاهان دارویی درکنار پزشکان متخصص و عمومی در درمانگاه ها و مراکز درمانی مستقر شوند و به پزشکان و مراجعه کنندگان مشاوره دهند.

رییس انجمن گیاهان دارویی گفت: در حال حاضر دانشکده طب سنتی راه اندازی شده است و در این دانشکده متخصصان این رشته تربیت می شوند . دانش آموختگان این دانشکده در آینده نزدیک می توانند برای درمان بیماران بسیار موثر واقع شوند.

وی تاکید کرد: خوشبختانه امروزه تعداد عطاری ها در شهرهای مختلف کشور گسترش یافته است ولی افرادی که قصد استفاده از داروهای گیاهی و گیاهان دارویی را دارند باید حتما به عطاری هایی که در این زمینه تخصص لازم را دارند ، مراجعه کنند.

وی گفت: تحقیقات نشان می دهد که فقط ۲۰ درصد عطاری های کشور دارای تجربه و سابقه طولانی و خانوادگی در عرصه گیاهان دارویی هستند از این رو افرادی که قصد مراجعه به عطاری ها را دارند باید با دقت و تحقیق این مراکز را انتخاب کنند. بنابراین افرادی که قصد مراجعه به عطاری ها را دارند باید در نظر داشته باشند فردی که عطاری را اداره می کند این کار در خانواده آنها دارای قدمت و سابقه باشد و فرد تجربیات استفاده از گیاهان دارویی را از پدر یا پدربزرگ خود به ارث برده باشد.

رضایی گفت: خوشبختانه در سال های اخیر برنامه ریزی های سازنده ای در زمینه فرهنگ سازی مصرف گیاهان دارویی در کشورانجام شده است و امروزه شاهد استفاده از گیاهان دارویی در بیماری های مختلف و جایگزینی داروهای گیاهی به جای داروهای شیمیایی هستیم .

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.