×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

دردهای مفصلی، از جمله دردهای مزمن است که به راحتی درمان نمی شود و به پیگیری و مداومت درمان نیاز دارد. بنابراین بهتر است که مبتلایان اطلاعات خود را درباره این بیماری افزایش دهند.
 
اما باید این نکته را یادآوری کرد که مصرف بعضی از مواد غذایی مفصل ها را سالم تر می کند. برنامه غذایی غنی از مواد مغذی که در این مطلب عنوان شده است، باعث کاهش وزن و به تبع آن سلامت مفصل ها می شود.اضافه وزن معادل هر نیم کیلوگرم حدود ۵ کیلو گرم وزن اضافه روی مفاصل ایجاد می کند.

غذاهای مفید

ماهی های چرب: از جمله سالمون، ساردین یا هر نوع ماده غذایی حاوی اسیدچرب امگا-۳ مانند گردو، دانه سویا، دانه کتان، تخمه کدوتنبل و روغن کانولا مفید است.

با مصرف امگا-۳ تولید ماده شیمیایی که التهاب را افزایش می دهد، کاهش می یابد. امگا -۳ هم چنین مانع از عملکرد آنزیم هایی می شود که این ماده شیمیایی را تولید می کنند. ماهی های چرب، حاوی ویتامین D نیز است که مانع از تورم و درد می شود. محققان می گویند افزودن روزی یک گرم امگا -۳ به برنامه غذایی بیماران آرتریتی مفید است.  اضافه کردن ماهی سالمون، گردو و دانه کتان به رژیم غذایی مفید است. بهتر است در روزهایی که امگا -۳ مصرف نمی کنید، با نوشیدن ۲ لیوان شیر کم چرب، ویتامین D مورد نیاز بدن را تامین کنید. قرار گرفتن در نور خورشید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در روز نیز باعث تولید ویتامین D در بدن می شود.

روغن زیتون خالص: این روغن حاوی ماده ای است که آنزیم های مربوط به التهاب را غیرفعال می کند.

از آنجا که هر یک قاشق غذاخوری روغن، ۱۱۹ کالری دارد، در مصرف آن دقت کنید. مصرف روزانه روغن زیتون و افزودن آن به سالاد، نان یا سبزیجات برای فرد مبتلا به آرتریت مفید است.

فلفل دلمه ای، مرکبات و مواد غذایی دیگر حاوی ویتامین C: ویتامین c از کلاژن، ترکیب عمده غضروف محافظت می کند. دریافت ناکافی آن، خطر بروز برخی انواع آرتریت را افزایش می دهد. مصرف روزی ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلی گرم از این ویتامین مفید است. یک عدد پرتقال و یک پیمانه کلم بروکلی حاوی ۲۰۰ میلی گرم ویتامینC است. بهتر است به جای مکمل ها از منابع طبیعی ویتامین ها استفاده کنید.مواد غذایی سرشار ازویتامین C مواد مغذی گیاهی دیگری نیز دارند که از مکمل ویتامین C به دست نمی آید.

گوشت بوقلمون: 
سلنیوم نوعی ماده مغذی موجود در این  ماده غذایی است که کمک می کند تا تمامی رادیکال های آزاد را که به سلول ها آسیب می رسانند، از بدن خارج شوند، همچنین به تنظیم غده تیروئید کمک می کند و حتی مانع از بروز سرطان می شود. کمبود سلنیوم را می توان با بروز آرتریت روماتوئید ارتباط داد. 

پیاز و تره فرنگی: کورستین نوعی آنتی اکسیدان موجود در این دو ماده غذایی، مانند آسپرین و پروفن از تولید ماده شیمیایی التهابی پیشگیری می کند. اگر به دلیل بوی نامطبوع پیاز از مصرف آن خودداری می کنید، از کلم پیچ، گوجه های مینیاتوری یا سیب درختی که همه سرشار از کورستین است بیشتر استفاده کنید. مصرف نصف پیمانه ماده غذایی سرشار از کورستین کافی است.

گیلاس: نتایج بررسی محققان دانشگاه میشیگان نشان می دهد، برنامه غذایی سرشار از گیلاس، التهاب را تا ۵۰ درصد کاهش می دهد. نتایج تحقیقی که در سا ل۲۰۰۹ در موسسه ای در دالاس انجام شد نشان داد ۵۶ درصد بیمارانی که به التهاب استخوان و مفصل مبتلا هستند، پس از۸ هفته مصرف گیلاس بهبود نسبی یافتند. ماده معجزه گر در این میوه آنتوسیاتین است که همان  رنگدانه گیلاس، انگور، شاتوت و بادمجان می باشد.

آنتوسیاتین نوعی آنتی اکسیدان قوی است که التهاب را کاهش می دهد.مصرف روزی نصف پیمانه گیلاس تازه، یخ زده، خشک یا کنسروی یا روزی یک لیوان آب آن برای دریافت خواص این میوه کافی است.

چای سبز: برخی ترکیب های آنتی اکسیدان در این نوشیدنی شدت آرتریت را کاهش می دهد.

مواد غذایی که باید از مصرف آن پرهیز کنید


گوشت قرمز (در صورت داشتن نقرس):
 نقرس به علت ایجاد کریستال اسیداوریک در خون به وجود می آید و باعث درد مفصل می شود.

بنابراین افرادی که مستعد ابتلا به نقرس هستند نباید جگر، قلوه، شاه ماهی، مغز، گوشت گوساله یا بره مصرف کنند. به جای آن باید از گوشت طیور یا ماهی استفاده شود.

روغن آفتابگردان، ذرت، دانه سویا و گلرنگ: این روغن ها سرشار از اسیدچرب امگا-۶ هستند که التهاب را افزایش می دهد. می توان روغن زیتون و روغن مغزها را جایگزین این روغن ها کرد.

قند: نتایج برخی مطالعات نشان می دهد که مصرف قند، التهاب را افزایش می دهد. اگر چه انرژی سریع ایجاد می کند اما این انرژی ماندگاری کمی دارد و برای بیماران مبتلا به آرتریت که همیشه احساس خستگی مفرط می کنند، مشکل ساز است. قند سرشار از کالری است و باعث افزایش وزن شده و به تبع آن فشار روی مفصل ها بیشتر می شود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.