×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تولید زعفران در افغانستان، طلای سرخ در برابر تریاک سیاه

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از فارس، پس از گذشت حدود ۲۰ سال از آغاز کشت فراگیر زعفران در هرات، اکنون این گیاه گران‌بها در ۲۲ ولایت دیگر افغانستان نیز گسترش یافته و در سال جاری میزان تولید آن در هرات افغانستان ۵۰ درصد افزایش یافته است.

مقامات محلی در هرات اعلام کردند که امسال بیش از ۳ هزار کیلوگرم زعفران در هرات تولید شده است و در حدود ۱۶۰ کیلو زعفران نیز به کشورهای اروپایی صادر شده است.

اتحادیه ملی زعفران کاران افغانستان اخیراً اعلام کرده است: با توجه به استقبال کشاورزان افغانستان و سودآور بودن کشت زعفران اکنون این کشت در بسیاری از ولایات افغانستان به خصوص ولایت‌های غربی افغانستان گسترش یافته است.

از هر هکتار زمین زعفران حدود ۲ تا ۳ کیلوگرم زعفران برداشت می‌شود که با محاسبه قیمت ۱۰۰۰دلاری آن در بازارهای جهانی می‌توان به میزان سودآوری این گیاه ارزشمند پی برد.

در حالی که در همین مقدار زمین همین مقدار تریاک به دست می‌آید، اما قیمت هر کیلو تریاک حدود ۲۰۰ دلار تخمین زده می‌شود که باز هم نشانی بر سودآوری بیشتر زعفران نسبت به خشخاش است.

زعفران، گیاهی نیمه گرمسیری و سودآور است و در مناطقی که دارای زمستان‌های ملایم و تابستان‌های گرم و خشک باشد، به خوبی رشد می‌کند.

این گیاه، دارای خواص درمانی زیادی است که از آن برای ساخت انواع دارو، طعم دهنده و چاشنی غذا و تهیه نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود.

زعفران، به طور معمول در فصل تابستان کشت شده و در اواخر آبان و اوایل آذر گل می‌‌کند و محصول آن صبح زود و پیش از طلوع آفتاب، برداشت می‌‌شود.

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.