×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اثر اسانس چند گیاه دارویی بر سیستم ایمنی ماهی قزل آلای رنگین کمان (Oncorhynchus mykiss)

مقدمه و هدف: اهمیت ماهی قزل آلا رنگین کمان (Oncorhynchus mykiss) در صنعت آبزی پروری ایران از یک سو و افزایش تلفات ناشی از تنش های مختلف مانند شیوع بیماری های عفونی و عدم تاثیر داروهای سنتزی از سوی دیگر، ما را بر آن داشت تا تحقیق حاضر را به منظور بهبود سیستم ایمنی و کاهش تلفات این ماهی با استفاده از ترکیبات طبیعی مانند اسانس گیاهان دارویی به مرحله اجرا درآوریم.

روش تحقیق: به منظور بررسی اثر چند گیاه دارویی بر سیستم ایمنی ماهی قزل آلای رنگین کمان، آزمایشی در قالب یک طرح کاملا تصادفی با ۷ تیمار و ۳ تکرار و در هر تکرار ۱۲ قطعه ماهی در مجموع با ۲۵۲ قطعه ماهی با میانگین وزن ۵±۵۰ گرم به مدت ۸ هفته انجام گرفت. هفت تیمار آزمایش شامل ۱% اسانس مرزه بختیاری، آویشن دنایی، مرزه خوزستانی، زرین گیاه، پونه کوهی، جیره معمولی+روغن زیتون و جیره معمولی (شاهد) بود.

نتایج و بحث : نتایج این پژوهش نشان داد که بالاترین میزان صفات مربوط به شاخص های ایمنی یعنی درصد فاگوسیتوز و تعداد جرم فاگوسیته شده و میزان Igm در اثر تغذیه اسانس ۳ گیاه پونه کوهی، مرزه خوزستانی، زرین گیاه بود (۰٫۰۵>p). میزان لنفوسیت ها و هتروفیل های خون ماهی های تغذیه شده با جیره حاوی اسانس مرزه بختیاری در مقایسه با شاهد به ترتیب کاهش و افزایش مشاهده گردید (۰٫۰۵>p).

توصیه کاربردی / صنعتی: در مجموع نتایج این تحقیق نشان داد که افزودن ۱% اسانس گیاهان دارویی به خصوص پونه و مزره بختیاری به روغن زیتون به همراه جیره غذایی ماهی قزل آلای رنگین کمان سبب تقویت سیستم ایمنی ماهی می شود.

 

برای دانلود فایل کلیک کنید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.