×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
چگونه گیاهان دارویی تهیه کنیم؟

استفاده درمانی از انواع گل‌ ها و گیاهان به صدها و حتی هزاران سال پیش برمی‌ گردد. بشر از دیر باز تاکنون برای درمان انواع امراض خود از سردرد و دل ‌درد گرفته تا کم‌ خونی و سرماخوردگی از ریشه، برگ، میوه و حتی تنه درختان و گیاهان استفاده می ‌کرده است. به تدریج و با تولید انبوه داروهای شیمیایی استفاده از گیاهان دارویی کمی به فراموشی سپرده شد اما چند دهه ‌ای است که مردم با مشاهده عوارض گوناگون داروهای شیمیایی که گاه به خاطر مصرف خودسرانه بیش از اندازه خودشان هم به وجود می‌ آیند، دوباره به طب سنتی و آن هم از نوع گیاهی‌ رو آورده ‌اند.

باید توجه داشت که عطاری رفتن آدابی دارد و استفاده از گیاهان دارویی هم محدودیت ‌هایی دارد که اگر شما این محدودیت ‌ها و آن آداب را نشناسید، به دردسر می ‌افتید و گاهی عوارض داروهای گیاهی دامن‌ گیر می ‌شود که برای جبرانش باید دهها قرص و شربت شیمیایی مختلف مصرف کنید. حالا اگر می ‌خواهید با آداب عطاری رفتن آشنا شوید، به موارد زیر توجه کنید:

حتماً با توصیه و مشورت یک پزشک متخصص اقدام به تهیه گیاهان دارویی کنید و حرف همسایه و دوست و فامیل‌ را جواز ورود به عطاری ندانید. 

به عطاری ‌هایی بروید که جواز کسب و پروانه کار عطار روی دیوارش نصب شده باشد زیرا همه عطاری‌ ها مورد تأیید نهادهای بهداشتی نیستند. 

شما باید از عطاری، فقط گیاهانی که هیچ ‌گونه فعل و انفعالی رویشان انجام نشده است بخرید. خرید انواع عرقیات هم از عطاری‌ ها مجاز است اما باید توجه داشت که فروش هر گونه قرص، شربت، پودر یا قطره در عطاری‌ ها غیرقانونی و غیربهداشتی است. 

عطار حق فروش داروهای ترکیبی یا دست ‌ساز را به شما ندارد. 

بهتر است از عطاری ‌هایی خرید کنید که نور آفتاب مستقیم روی محصولات‌ آنها نمی ‌تابد. 

به این دلیل که علم به خواص گیاهان دارویی معمولاً سینه به سینه بین افراد منتقل شده است، بهتر است که از عطارهای باتجربه ‌تر خرید کنید. 

اگر در حال مصرف داروهای شیمیایی هستید و قصد استفاده از داروی گیاهی را هم دارید، حتماً پزشک‌ را در جریان بگذارید زیرا تداخل دارویی ممکن است به زیان شما تمام شود. 

بهتر است داروهای گیاهی را به صورت بسته ‌بندی شده و نه فله‌ ای از عطاری تهیه کنید. گیاهان باید به صورت کاملاً خشک و در بسته ‌های نایلونی پلمپ شده در اختیار مشتری قرار گیرند. 

درون بسته ‌ها باید کاغذی محتوی اسم گیاه، نام شرکت تولید کننده، تاریخ تولید و انقضاء، مجوز و پروانه ساخت گیاه و همچنین علامت مهر استاندارد، قرار داشته باشد. 

اگر دستورالعمل استفاده از گیاه روی بسته‌ نوشته نشده بود، از عطار بخواهید نحوه استفاده از آن را به شما بگوید. این که باید به صورت بخور مصرف‌ کنید یا از دم‌ کرده‌ آن استفاده کنید. 

پس از باز کردن نایلون، گیاه دارویی‌ را درون یک شیشه دردار و به دور از نور خورشید و رطوبت نگهداری کنید. 

اگر قصد خریدن عرقیات را از عطاری ‌ها دارید، سعی کنید انواعی که در بطری ‌های شیشه ‌ای هستند را انتخاب کنید. نگهداری عرقیات در بطری ‌های شیشه ‌ای بهتر از بطری ‌های پلاستیکی است. 

در شیشه عرقیات باید پلمپ شده باشند و تمامی مشخصات گیاه نیز روی بطری عرق نوشته شده باشد. 

بهتر است که عرقیات را در بطری ‌های شیشه‌ ای با در محکم و داخل یخچال نگهداری کنید. 

مصرف بیش از ۲ لیوان از عرقیات در روز، توصیه نمی ‌شود. 

اگر مقدار مناسب مصرف و عوارض جانبی روی بسته ‌ها یا شیشه‌ ها نوشته نشده بود، از عطار بخواهید که به شما عوارض و میزان مناسب مصرف را بگوید. البته بهتر است که در این زمینه با یک پزشک مشورت کنید. 

بهتر است بدانید که فروش داروهای چاقی و لاغری و ترک اعتیاد در عطاری‌ ها ممنوع است. 

و به‌عنوان آخرین نکته‌ این که به هیچ عنوان داروهای گیاهی را خودسرانه مصرف نکنید و بدانید که مثلاً اثربخشی گیاهی مانند ۴ تخمه در درمان سرماخوردگی در کنار مصرف داروی موردنیاز است و گیاهان به تنهایی قادر به مهار تمامی بیماری ‌ها نیستند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.