×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
گزارشی از بازار عطارهای تهران

عطاری‌ها برعکس آنچه از نامش برمی‌آید کاری فراتر از عطرفروشی داشته‌اند و رشته‌ای که اکنون به آن طب مکمل و گیاهی گفته می‌شود، قرن‌های گذشته در دست حکیمان و اطبایی بود که محل تامین داروهای تجویزی‌شان همان «دواخانه» یا عطاری بود.

صاحبان این مغازه‌ها امروز هم برای بیماری‌هایی که باید به دقت علائم و شرایط آن را برای عطار بیان کنید، نسخه‌های گیاهی می‌پیچند.

عطاری‌ها نه‌تنها با ورود داروهای شیمیایی از بین نرفتند، بلکه به عنوان رشته‌ای علمی به علم پزشکی پیوند خوردند و اکنون گستره بیشتری یافته‌اند و انواع قرص‌ها و کپسول‌های گیاهی به صورت صنعتی تولید می‌شود.

گرچه اکنون در بسیاری از مغازه‌های عطاری سطح شهر جوانان ناواردی را می‌بینید که برای خواص دارویی شما را تنها به بروشورها یا نوشته‌های روی شیشه‌های گیاهان ارجاع می‌دهند، اما در بازار بیشتر عطارها خود فرهنگ لغت زنده گیاهان دارویی و خواص آنها به شمار می‌روند.

اخوان‌ها و موحدی‌ها در محدوده سبزه‌میدان، عبدالحسین حاج‌فرج در چهارراه مولوی، حاج‌عبدالله فرج‌الله در بازار امین‌السلطان و تجار عمده‌فروش اجناس عطاری در پله نوروزخان به عنوان قدیمی‌ترین‌ عطارها در بازار تهران بوده‌اند و هم‌اکنون نیز تعدادی از این مغازه‌های قدیمی همچنان به حرفه عطاری به روش جدید مشغول هستند.

منبع: جام جم

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.