×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

گل نرگس به عنوان پنجمین محصول استراتژیک خراسان جنوبی و اولین محصول منحصر به فرد اقتصادی خوسف محسوب می شود و به همین دلیل این شهرستان به دیار گل های نرگس معروف است.

به گفته پیشکسوتان کشاورزی، این گل ابتدا به صورت وحشی در نرگس کوه واقع در نزدیکی روستای دستگرد خوسف شناسایی شد و صدها سال پیش، پس از انتقال پیاز آن به باغ ها، جزو محصولات بومی قرار گرفت و با تکثیر پیاز آن در مزارع در سطح گسترده کشت شد به طوری که امروز حدود ۸ هکتار از مزارع خوسف زیر کشت این محصول مهم و پردرآمد قرار دارد و بهترین نوع و کیفیت را در کشور دارد، با این وجود جز برگزاری چند نشست استانی، اقدام خاصی برای معرفی این گل و خواص آن انجام نشده و این محصول استراتژیک ناشناخته مانده است در حالی که توجه بیشتر به این محصول باعث پویایی اقتصاد شهرستان و استان و جذب گردشگر در منطقه می شود.

 

ویژگی ها و خواص دارویی گل نرگس

«نرگس» از جمله گل هایی است که پرورش آسانی دارد. پیاز این گل شهریور کشت می شود و از اوایل یا نیمه آبان تا اواخر زمستان شروع به گل دهی می کند. این گل بیش از ۱۳ گونه دارد و در طبیعت به رنگ های سفید، زرد و نارنجی است.

این گل در ظرف آب و محیط معتدل حدود ۲ هفته دوام می آورد. مهم ترین عصاره ای که از گل نرگس تهیه می شود «عطر نارسیس» است که بسیار گران قیمت و مشهور است.به گفته یکی از تولید کنندگان گل نرگس، این گل در زمره کم آب طلب ترین گیاهان بومی شهرستان است که با جایگزین کردن آن می توان سرمایه زیادی از طریق صادرات این گل به دست آورد.

«حاجی زاده» درباره خواص دارویی گل نرگس می گوید: به گفته کارشناسان این گل برای درمان جوش های صورت، آبسه ها، شب کوری، رفع کرم معده و… موثر است.

ضماد پیاز گل هم با سرکه در درمان دردهای مزمن اعصاب، مفاصل و نقرس و مصرف جوشانده آن نیز در تسریع روند رشد موها اثرگذار است و یکی از آسان ترین روش ها برای درمان بیماری آسم محسوب می شود.

 

ضرورت راه اندازی کارگاه پزشکی گل نرگس

این تولید کننده بر ایجاد یک کارگاه پزشکی برای تولید فرآورده های دارویی گل نرگس تاکید و اضافه می کند: این امر باعث اشتغال پایدار و توجه بیشتر به این محصول می شود.

به گفته وی، ارائه شیوه های آموزش خشک کردن و نگهداری گل نرگس به کشاورزان، تدوین نقشه جامع و راه اندازی کانون گل نرگس در خوسف بسیاری از مشکلات پیش روی این گونه منحصر به فرد گیاهی را رفع خواهد کرد.یکی دیگر از کشاورزان خوسف نیز حمایت از افزایش سطح زیر کشت گل نرگس، ایجاد یک مرکز خرید این گل در خوسف، راه اندازی تعاونی یا اتحادیه تولید کنندگان گل نرگس، برگزاری حداقل یک جشنواره محلی مانند محصول زعفران، زرشک، عناب، انار و ایجاد کارخانه فرآوری طلای زرد را ضروری می داند.

 

بی توجهی به معرفی محصول استراتژیک گل نرگس

مدیر جهاد کشاورزی خوسف سطح زیر کشت گل نرگس در شهرستان را بیش از ۸ هکتار اعلام و اضافه می کند: علاوه بر مزارع و باغ های خوسف، روستاهای دستگرد، کلاته ملک، تقاب، فخرآباد، معصوم آباد و محمدیه شهرستان از مناطق عمده زیر کشت این محصول است.

«سورگی» با بیان این که از هر متر مربع ۹۰ تا ۱۲۰ شاخه گل برداشت می شود، پیش بینی می کند: امسال بیش از ۹ میلیون شاخه گل نرگس در شهرستان برداشت شود که در مقایسه با سال گذشته ۱۵ درصد افزایش خواهد داشت.وی ارزش تولیدی این میزان گل را بیش از ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برآورد می کند و می گوید: حدود ۷۰۰ بهره بردار در این زمینه فعالیت می کنند و گل نرگس علاوه بر فروش متفرقه در شهرستان و استان، به تهران، یزد، اصفهان، البرز و خراسان رضوی نیز صادر می شود.

به گفته وی، با وجود زمینه مساعد تولید گل نرگس در خوسف، توجه خاصی برای معرفی این محصول منحصر به فرد انجام نشده است در حالی که می توان با برنامه ریزی مناسب در این زمینه، منابع مالی قابل توجهی در عرصه تولید این محصول عاید منطقه و استان کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.