×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

در حال حاضر، قارچ‌ها یکی از امیدبخش‌ترین موجودات زنده‌ای هستند که در تحقیقات زیست فناوری (در عرصه‌های صنعت، پزشکی و کشاورزی) مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این بین، قارچ‌های کلاهکدار دارویی که غالبا هم مصرف خوراکی و هم مصرف دارویی دارند، تبدیل به یکی از منابع زیستی ارزشمند در صنایع داروسازی شده‌اند و کاربردهای فراوانی در زمینه‌ تولید دارو یا کمک به برنامه‌های درمانی پیدا نموده‌اند.

کتاب قارچهای دارویی نوشته اسمیت، روان و سولیوان به تازگی توسط انتشارات جهاد دانشگاهی به چاپ رسید. این کتاب که در آن بر خواص درمانی و کاربرد آن‏ها در پزشکی و به ویژه بر درمان سرطان تاکید شده است توسط دکتر مجید عزیزی و دکتر حمیدرضا پوریان فر و مهندس فاطمه عروجعلیان ترجمه شده است. در زیر گفتگوی ما را با دکتر مجید عزیزی، یکی از مترجمین کتاب می خوانید. وی خود از پژوهشگران این حوزه بوده و با همکاری چند پژوهشگر دیگر در پژوهشکده صنایع غذایی جهاد دانشگاهی به فناوری تولید برخی از قارچهای دارویی دست یافته اند. 

دکتر مجید عزیزی عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی درباره لزوم ترجمه کتاب قارچهای دارویی گفت: پیش از این هیچ کتاب مشابهی به زبان فارسی وجود نداشت و این کتاب اولین کتاب در این زمینه است. و در کشور ما تحقیقاتی نه در بخش تولید و نه در زمینه اثرات دارویی قارچها صورت نگرفته است. در زمینه تولید تنها من درایران کار می‏کنم و با کمک همکارانم در پِژوهشکده اقبال جهاد دانشگاهی مشهد، موفق شدیم به دانش فنی تولید دو تا از این قارچهای دارویی دست پیدا کنیم و گزارش این تحقیقات نیز به عنوان کاری تازه به صورت مقاله درآمده است و در دست چاپ می باشد. در حال حاضر در حال رایزنی برای تولید انبوه دو قارچ دارویی شیتاکه و گانودرما هستیم و در حال انجام تحقیقات بر روی قارچ سوم یعنی قارچ میناستوس هستیم. 

وی افزود: این کتاب شامل سه بخش است: معرفی قارچهای دارویی، کشت آنها و خواص دارویی هر کدام، که قسمت کشت قارچ‏های دارویی می‎تواند مورد استفاده دانشکده‎های کشاورزی و بخش باغبانی که بیشتر مرتبط با تولید هستند قرار بگیرد. یکی از مهمترین مزایای این قارچها مصرف ضایعات کشاورزی است، چرا که بستر تولید آنها نیاز به مواد ارزشمندی ندارد و میتوان از سرشاخه هایی که هنگام هرس به دست می آید و یا چیپس چوب، نیشکر، آفتابگردان، چغندر قند و هر محصول دیگری که در یک منطقه کشت میشود جهت پرورش قارچهای دارویی با روشی مختص آن محصول استفاده نمود. بخش مربوط به خواص دارویی این کتاب می‏تواند مورد استفاده دانشکده‏های پزشکی و گروه‏های فارماکولوژی و ایمونولوژی و نیز داروسازی قرار بگیرد. 

دکتر عزیزی درباره علت انتخاب این کتاب جهت ترجمه اظهار داشت: کتابهای مشابه این کتاب در دنیا کم هستند، این کتاب با ارائه اطلاعات علمی مخصوصا در بخش درمان سرطان از زمره کتابهای بسیار باارزش در این زمینه است و در آن نتایج بسیاری از کارهای بکر علمی درباره درمان سرطان با استفاده از قارچ های دارویی آورده شده است. بخشهای مختلف کتاب با هم همپوشانی دارند و مجموعه جامعی را تشکیل داده اند و کتاب از نثر روانی برخوردار است.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.