×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد ، قارچ گانودرما لوسیدوم یکی از قارچهای بسیار ارزشمند جهان است که با کلاهک به رنگ های قرمز، قرمز مایل به قهوهای و زرد روشن یافت شده است.

این قارچ به منظور اهداف دارویی در کشورهای خاور دور خصوصأ ژاپن، چین وکره استفاده می شود؛ تولید جهانی قارچها‌ی خوراکی غالبا به چینی‌ها اختصاص داشته که حجمی بالغ بر ۶۴ درصد کل تولید را شامل می‌شود.

چینی‌ها هم بصورت تولید کننده مهم و هم بصورت مصرف کننده مهم هر دو نوع قارچ دارویی و خوراکی در آمده اند و چین بزرگترین تولید کننده قارچ‌ دارویی غیر خوراکی است.

ارزش تولید جهانی قارچ‌های خوراکی و دارویی در سال ۱۹۹۷ معادل ۱۴ میلیون دلار آمریکا اعلام شده است.

این قارچ در طبیعت کمیاب بوده، جمع آوری آن از طبیعت جهت استفاده تجاری کافی نیست؛ لذا تولید آن توسط متخصصان توصیه شده است.

تحقیقات جدی بر روی خواص دارویی این قارچ از ۲۰ سال گذشته شروع شده است. این قارچ و گونه های مربوط به آن از نظر کاربرد در زمینه درمان قدمت طولانی داشته وتاریخ آن حداقل به ۴ هزار سال قبل بازمی گردد.

میوه و میسلیوم این قارچ حاوی استروئید، لاکتون، آلکالوئید، پلی ساکارید، تری ترپن و پروتئین است که اثرات دارویی آنها به اثبات رسیده است. در این بین ترکیبات پلیساکاریدها، خواص ضد سرطانی آن ها بسیار مورد توجه است.

از خواص دارویی این قارچ بسیار ارزشمند می توان به درمان سرطان معده، هپاتیت A،B وC ، نفریتیس، آرتروز، دردهای عصبی، بی خوابی، برونشیت، آسم، زخم معده، فشار خون، کلسترول بالا اشاره نمود.

محصولات دارویی حاصل از این قارچ به صورت شربت، قرص، کپسول، آمپول و تنتور در بازارهای جهانی وجود دارد .

مراحل حفظ میسلیوم، تولید اسپاون ومیوه این قارچ ارزشمند توسط مریم توانا، دانشجوی کارشناسی ارشد گروه باغبانی دانشگاه فردوسی مشهد زیر نظر دکتر مجید عزیزی، دانشیار و عضو هیأت علمی گروه باغبانی و با همکاری اعضای هیات علمی گروه زیست فناوری قارچهای صنعتی-دارویی جهاد دانشگاهی مشهد (پژوهشکده اقبال) انجام گردید.

یکی از اهداف این طرح ، استفاده از محصولات فرعی صنایع غذایی و ضایعات کشاورزی ( خاک اره، کاه و کلش غلات و غیره ) در جهت تولید این قارچ بود. بر اساس بررسیهای صورت گرفته تا کنون گزارشی از تولید این قارچ در ایران روی در مجامع علمی ارائه نشده است.

بررسی جوانب تولید این قارچ می تواند نوید بخش خودکفایی در تولید آن، درمان بیماریهای صعب العلاج و ایجاد اشتغال ایی در کشور باشد و باعرضه بهینه آن، گام مهمی در صنعت داروسازی و تأمین نیاز دارویی کشور برداشته خواهد شد.

 

توضیح: این خبر مربوط به سال ۱۳۸۹ بود ولی بجهت اهمیت منتشر گردید.

برچسب ها :
  1. فاطمه فیاض

    سلام .اطلاعات در باره قارچ های خوراکی بسیار اندک است . و لطفا” در باره تهیه کمپوست قارچها و طریقه تولید قارچ های گانودرما هر اطلاعاتی وجود داره به جامعه تخصصی ایرانی بتونید در میان بذارید سپاس
    گذار خواهیم شد.کارشناس ارشد زراعت و کارشناس ارشد محصولات گلخانه .//// و ممنون میشم هر اطلاعاتی رو به این شماره ایمیل ارسال بفرمائید. تشکر از دست اندرکاران دانشگاه فردوسی مشهد fatemeh.fayaz85@yahoo.com

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.