×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

دکتر مهدی محمدی در گفتگو با خبرنگار مهر، از شناسایی گونه‌ گیاهان بومی در اراضی بوشهر خبر داد و افزود: این گیاه که با نام  گیاه “سالی کرنیا” نامیده می‌شود، یک گیاه شور پسند و بومی کشور است. سالی کرنیا گیاهی خودرو است که در کنار دریا رشد می‌کند.

رئیس پارک علم و فناوری خلیج فارس با اشاره به وجودزمینهای لم یزرع در بوشهر، اظهار داشت: در حال حاضر زمینهای لم یزرع بسیاری در بوشهر وجود دارد که تا به حال هیچ گونه کشتی در آن صورت نگرفته است از این رو قرار است در این زمینها گیاه سالی کرنیا کشت شود.
 
وی مصرف خوراکی از این گیاه، تولید روغن از بذر آن و جلوگیری از فرسایش خاک را از اهداف این طرح نام برد و یادآور شد: با اجرای این طرح درصدد هستیم تا گیاه سالی کرنیا را در این منطقه با استفاده از آب دریا پرورش دهیم.
 
محمدی با اشاره به مزایای “سالی کرنیا”خاطر نشان کرد: این گیاه استفاده خوراکی دارد به گونه‌ای که در حال حاضر درخط هوایی لفت هانزا کشور آلمان این گیاه به عنوان دسر به مسافران عرضه می‌شود. این گیاه دارای طعم مطلوبی است و همراه با غذا صرف می شود.
 
 

 
وی با بیان اینکه از بذر آن می توان روغن استحصال کرد، ادامه داد: برای آبیاری این گیاه علاوه برآب دریا می‌توان از پساب‌های استخرهای پرورش میگو نیز استفاده کرد.
 
رئیس پارک علم و فناوری خلیج فارس اضافه کرد: پساب این استخرها حاوی ترکیبات آلی است که به دریا ریخته می‌شود و با اجرای این طرح می‌توان از این پسابها در جهت آبیاری گیاه سالی کرنیا استفاده کرد.
 
وی از اجرای طرح پایلوت این پروژه در منطقه علم و فناوری خلیج فارس خبر داد و یادآور شد: پایلوت این طرح در زمینی به وسعت ۵ هکتار در منطقه ویژه علم و فناوری خلیج فارس اجرایی می‌شود و طرح توسعه‌ای آن نیز در زمین ۱۰ هزار هکتاری اجرایی خواهد شد.
 
محمدی با تاکید بر اینکه طرح این پروژه از سوی یک محقق ایرانی خارج کشور ارائه شده است، یادآور شد: قرار داد اولیه این طرح به امضا رسیده و قرار است پایلوت آن به صورت رایگان در منطقه ویژه علم و فناوری اجرایی شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.