×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

شهرستان خاش در استان سیستان و بلوچستان از شرایط مطلوبی برای رشد و پرورش گیاهان دارویی برخوردار است و اکثر ساکنان بومی این منطقه با شناختی که از خواص درمانی گیاهان دارند، در درمان بسیاری از بیماری‌ها از گیاهان دارویی استفاده می‌کنند.

گیاه دارویی بابونه یکی از این گیاهان بوده که دارای اثرات مفید درمانی است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاش گفت: گیاه بابونه دارای گل‌های سفید‌، زرد و ارغوانی بوده و به خاطر بوی آن در یونان باستان به این گیاه سیب خاکی اطلاق می‌شد.

امان‌الله طوقی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در روزگاران قدیم از این گیاه به عنوان بهترین آرامبخش تشنجات معده و ناراحتی‌های هضمی استفاده می‌شده است.

وی اظهار کرد: گیاه بابونه علاوه بر جنبه دارویی کاربرد غذایی نیز دارد و همراه سبزیجات دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طوقی گفت: این گیاه مصارف خوبی برای درمان بیماری‌ها دارد و از آن در شهرستان خاش در درمان انواع ناراحتی‌های دستگاه گوارش اعم از معده و روده مانند اسهال‌، استفراغ و دل دردها استفاده می‌شود. این گیاه خاصیت اشتهاآوری، تصفیه کننده‌ای و ضدانگلی دارد. همچنین در درمان ضعف‌ها و خشکی‌های عمومی، آسم، تب‌های متناوب، کولیت و سنگ‌های مجاری اداری کاربرد دارد.

وی خاطرنشان کرد: گیاه بابونه نیز دارای خاصیت ضد فشردگی عصبی است و به عنوان آرام بخش در سردردهای عصبی و میگرنی شناخته شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاش اضافه کرد: مصرف چای بابونه همانند دیگر آرام بخش‌ها همچون تهیه چای است و می‌توان روزانه تا سه فنجان از آن را در موارد لزوم تهیه و استفاه کرد. مقدار آن برای هر فنجان، یک قاشق غذا خوری از گل بابونه است که باید در آب جوش ریخته و مدت ۱۵ دقیقه صبر کرد تا دم بکشد و پس از هر غذا یا قبل از خواب با کمی عسل آمیخته و مصرف کرد. گیاه بابونه دارای طعم بسیار خوب و طبیعت تلخ، گرم و مرطوبی است و در هنگام تماس با پوست می‌تواند ایجاد حساسیت کند.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.