×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از سینانیوز، امیر محمد جلادت دستیار طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران با توجه به علل بوی بد دهان بیان کرد: «درمان موفق بوی بد دهان بسته به شناسایی علل آن دارد و رفع آن‌ها بسیار حائز اهمیت است. حدود ۸۰ تا ۹۰درصد موارد بوی بد دهان از دهان و دندان منشاء می‌گیرد، علل دهانی شامل خشکی دهان، بیماری‌های پریودنتال، زخم‌های دهان، پوشش سطح پشتی زبان، عفونت‌های دهان و ایمپلنت‌های دندانی از جمله عوامل بدبویی دهان هستند. هر کدام از عوامل داخل دهانی به تنهایی اگر با بهداشت نامناسب همراه باشند می‌توانند بوی بد دهان را ایجاد نمایند.»

وی افزود: «حفره گرم و مرطوب و پراکسیژن دهان شرایط را برای فعالیت باکتری‌ها مهیا می‌سازد؛ لذا در آموزه‌های بهداشتی دینی تأکید ویژه‌ای به بهداشت دهان و دندان شده است.»

دکتر جلادت با بیان اینکه مهم‌ترین قدم در پیشگیری و درمان بوی بد دهان مسواک زدن و خلال کردن دندان است گفت: «مسواک زدن صحیح، به‌کاربردن مرتب نخ دندان و دیگر وسایل کمک بهداشتی مانند برس‌های بین دندانی و ماساژدهنده‌های لثه و استفاده از زبان پاک‌کن و مصرف دهانشویه‌ها از جمله روش‌های اصلی کاهنده بوی بد دهان هستند.»

خلال کردن با هر چوبی جایز نیست

دستیار طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر رعایت نظافت دندان و موارد توصیه شده در طب سنتی عنوان کرد: «بهترین چوب برایمسواک زدن چوبی است که در آن با وجود تلخی، قبضی باشد مثل چوب اراک و چوب زیتون. استفاده از چوب گز، چوب انار، ریحان و نی به عنوان خلال نهی شده است. چوب اراک ریشه درختی است به نام Savadora Persica که در جنوب ایران و مناطق گرمسیر می‌روید و غالباً حجاج آنرا از مکه به عنوان سوغات می‌آورند.»

وی ادامه داد: «برای استفاده از چوب اراک باید ابتدا کمی از پوست آنرا گرفت و آن قسمت پوست گرفته را عمود بر دندان‌ها مسواک کرد طی ۵ دقیقه الیاف آن کاملاً باز می‌شوند و نظافت صورت می‌گیرد برای مرتبه دیگر باید این قسمت را برید و قسمت جدیدی را بکار گرفت در حقیقت این چوب، مسواکی یکبار مصرف است.»

توصیه‌های بهداشت دهان و دندان به هنگام خواب

دکتر جلادت با بیان راهکارهای مناسب و توصیه شده برای شستشو و ماساژ لثه اظهار کرد: «برای تقویت لثه و دندان می‌توان از مواد قابضی مثل نمک برای شستن لثه‌ها بهره برد و یا از موادی (خمیردندانی) که حاوی ترکیبات چوب مسواک اراک هستند استفاده کرد. مالیدن و شستن دندان با نمک و عسل، همچنین مالیدن روغن متناسب با مزاج (روغن گل سرخ در گرم مزاج و روغن ناردین در سردمزاج) به روی دندان هنگام خواب توصیه شده است. ماساژ لثه‌ها و حتی شانه زدن ریش نیز در استحکام دندان‌ها سفارش شده است.»

به گفته وی؛ از دیگر توصیه‌های بهداشتی دهان و دندان پرهیز از جویدن قند با چای و پرهیز از مصرف میوه‌های خام ترش است. بعلاوه از مواد غذایی سرد (بستنی) بلافاصله قبل یا بعد از مواد گرم (چای) باید پرهیز شود.

این دستیار طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان خاطر نشان کرد: «تحریک جریان بزاق با استفاده از آدامس‌های بدون قند، جویدن نعنا و گیاهان معطر، خوردن سبزیجات تازه و فیبردار مثل هویج پخته و مصرف برخی میوه‌ها مانند انجیر و مویز، برخی سبزی‌ها مثل بادرنجبویه و آویشن و جویدن صمغ‌هایی مثل کندر و سقز کمک کننده‌اند.»

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.