×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

قرن های متمادی گیاه پنج انگشت Vitex Agnus-castus L ـ VAC در درمان بیماری های زنانه کاربرد داشت. تحقیقات جدید نیز اثر درمانی عصاره این گیاه را در سندرم پیش از قاعدگی (PMS)، رفع عوارض یائسگی و افزایش تولید شیر در مادران شیرده نشان می دهد.

امروزه احتمال وجود اثرات ضد سرطانی عصاره گیاه پنج انگشت نیز مطرح می باشد. به واسطه وجود اثرات ضد میکروبی، ضد قارچی و آنتی آندروژنیک این گیاه برخی از محققین آن را به عنوان دارویی موثر در درمان آکنه پیشنهاد نموده اند.

علاوه بر عصاره گیاه پنج انگشت میوه آن نیز خاصیت درمانی دارد. از اسانس میوه این گیاه ترکیباتی با تمایل بالا جهت اتصال به گیرنده های دوپامینی جداشده است. با توجه به اثرات درمانی فراوان این گیاه و وجود عوارض جانبی بسیار کم در پی مصرف آن، بررسی و مطالعه درباره مکانیسم عمل این گیاه بر سیستم های مختلف بدن انسان می تواند اهمیت بالایی داشته باشد. نتایج حاصل از تحقیقات ما نشان داد که احتمالا عصاره گیاه مذکور از طریق گیرنده های دوپامینی سبب کاهش هورمون های تستوسترون، LH و FSH در موش های نر می شود.

اگر چه تایید این مطلب به تحقیقات بیشتری نیاز دارد اما احتمال اثر این گیاه را در درمان بسیاری از بیماری ها که همراه با اختلال در فعالیت سیستم های دوپامینی در بدن ایجاد می شوند را مطرح می سازد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.