×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، شهرستان خاش در استان سیستان و بلوچستان با داشتن شرایط مساعد آب و هوایی و زمینهای حاصلخیز فراوان مهد پرورش و رشد انواع گیاهان بویژه گیاهان دارویی محسوب می شود. شیرین بیان و به اصطلاح محلی مدوح یکی از گیاهان دارای طبیعت خیلی شیرین و مرطوب می باشد که در شهرستان خاش از شرایط کشت مطلوبی برخوردار است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاش گفت: شیرین بیان گیاهی با خواص دارویی موثر و دارای ارزش اقتصادی بسیار بالایی است.

امان الله طوقی افزود: حداقل حدود ۲۵۰۰ سال است که از شیرین بیان استفاده های پزشکی می شود و هنوز هم بعنوان دارو در درمان زخم های معده کاربرد دارد.

طوقی اظهار داشت: ریشه شیرین بیان حاوی گلیسیریزین می باشد که ۵ بار شیرین تر از قند سوکروز می باشد این ماده تولید هورمون های بدن مثل هیدوکورتیزون را بیشتر می کند و اثر ضد التهابی خود را اینگونه ایجاد می کند.

وی گفت: ریشه شیرین بیان در بهبود زخمهای معده موثر بوده و به عنوان یک خلط آور قوی از آن بهره گرفته می شود.

طوقی ادامه داد: شیرین بیان ضدالتهاب، ضدآرتروز،تقویت کننده، هورمونهای غده فوق کلیوی، پایین آورنده کلسترول خون، نرم کننده غشاء مخاطی معده ضد حساسیت، خنک کننده و خلط آور است.

وی بیان کرد: افراد دارای فشار خون بالا باید از مصرف این گیاه خودداری کنند زیرا این گیاه باعث احتباس آب در بدن می شود و مصرف بیش از حد آب نباتها یا آدامس های حاوی شیرین بیان سبب بالا رفتن فشار خون و اختلال در میزان پتاسیم خون می گردد . پزشکان توصیه می کنند بیمارانی که از داروی دیگوکسین استفاده می کنند نباید شیرین بیان مصرف نمایند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.