×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی ˈمهرداد جنابˈ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با تصویب قانون ثبت ارقام گیاهی و کنترل و گواهی بذر و نهال در مجلس شورای اسلامی از سال ۸۲ تاکنون، ثبت رسمی ارقام زراعی جدید و اصلاح شده به نام ˈبه نژادگرˈ انجام می شود.

وی افزود: این قانون در ایران برای سال ها مورد غفلت واقع شد و بسیاری از گونه های اصلاح شده در ایران به خارج از کشور راه پیدا می کرد و در نهایت به نام یک کشور دیگر ثبت می شد که ایران برای استفاده و پرورش همان رقم باید هزینه پرداخت می کرد و رقم را می خرید و یا به صورت قاچاق وارد کشور می شد.

وی تاکید کرد: از سال ۸۷ تاکنون موضوع ثبت رسمی ارقام جدید از سوی مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی با جدیدت دنبال می شود.

به گفته وی، با ثبت یک رقم گیاهی، مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال می تواند به مدت ۱۸ سال از حق و حقوق به نژادگر، شخص حقیقی یا حقوقی که رقم گیاهی را برای اولین بار اصلاح و یا کشف و بهبود بخشیده، حمایت کند.

جناب تاکید کرد: مؤسسه موظف است برای صدور گواهی های تولید، شناسه و مجوز کنترل و نظارت نظر بانک های ژن گیاهی مربوط را درباره ممنوعیت یا اجازه خروج ذخائر ژنتیکی اخذ کند.

به گفته وی، صادرکننده آن رقم گیاهی نیز باید مجوز کتبی از صاحب امتیاز رقم ثبت شده یا قائم مقام قانونی وی برای صدور بذر، نهال یا مواد رویشی قابل تکثیر موردنظر بگیرد.

جناب با اشاره به دیگر وظیفه بخش تحقیقات و ثبت و گراهی بذر و نهال گفت: مجوزهای تولید بذر، نهال و مواد رویشی قابل تکثیر بر حسب نوع محصول برای مدت یک تا سه سال زراعی صادر می شود که مؤسسه موظف است به منظور کسب اطمینان از مطابقت کیفیت و سلامت بذر، نهال و مواد رویشی قابل تکثیر با استانداردهای ملی، به طور مستمر از این واحدهای تولیدی بازدید کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.