×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از وب دا، مدیر دارو و مواد مخدر معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی فسا در خصوص مصرف خودسرانه داروهای گیاهی در دوران حاملگی ضمن بیان این مطلب گفت: با وجود آزمایش های مختلفی که قبل از ورود یک دارو اعم از گیاهی یا شیمیایی به بازار انجام می گیرد، هنگامی که صحبت از بارداری می شود مسئله کاملا متفاوت است. چراکه در این میان زندگی، سلامت و آینده یک موجود با ارزش و در عین حال بی دفاع در شکم مادر مطرح است.

دکتر صفورا محبی افزود: دوران بارداری زمان بسیار خاصی است به طوری که طبیعی ترین اعمال بدن ممکن است رویه ای ناهنجار و غیر طبیعی داشته باشند. تغییرات رحم از جمله انقباضات یا تغییر عمده در تونیسیته آن می تواند اثرات خطرناکی به جا بگذارد چرا که رحم برای نگهداری و حمل بچه به دنبال پایدارترین حالت می شود.

مدیر دارو و مواد مخدر معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی فسا به بیان چند مثال پرداخت و گفت: به عنوان مثال برخی از داروهای گیاهی در گروه قاعده آور و سقط آور هستند که باعث تسریع زایمان یا زایمان زودرس می شوند. یا یک سری از گیاهان تقسیم سلولی را تحت تاثیر قرار می دهند که این گروه با سیستم هورمونی مادر تداخل می کنند و سیستم ژنتیکی جنین را تحت تاثیر قرار داده و مانع رشد طبیعی آن می شوند. یا بعضی از داروها تراتوژن یا دارای سم جنینی می باشند و باعث تولد کودک ناقص الخلقه می شوند.

دکتر محبی در خاتمه گفت: بسیاری از مردم از داروهای گیاهی این تصور را دارند که چون پایه طبیعی دارد هیچگونه عارضه ای برای آنها ندارد و یا چون خطری برای حیوانات اهلی بارداری که از آن گیاه دارویی مصرف می کنند ندارد برای جنین انسان هم خطری وجود نخواهد داشت. ولی باید به یاد داشت که برای استفاده از یک داروی گیاهی و یا یک گیاه دارویی مشورت با افراد زبده از جمله پزشکان و داروسازان واجب است و اهمیت این موضوع در دوران بارداری چندین برابر می شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.