×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
گزارش اولین روز همایش ملی طلای سبز

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی و ترکیبات طبیعی به نقل از روابط عمومی همایش طلای سبز، اولین همایش ملی گیاهان دارویی، با عنوان « طلای سبز» و در محل همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد. این همایش با حضور بسیاری از متخصصان و فعالان حوزه‌های پزشکی و درمان سنتی به عنوان اولین نشست ملی در این حوزه، برپا شد.

دکتر میر فخرایی، رئیس شورای سیاست گذاری همایش طلای سبز و دبیر انجمن تولید کنندگان داروهای گیاهی و گیاهان دارویی اولین سخنران همایش بود که به باید و نباید‌های این صنعت پرداخت. او که دبیر اتحادیه مکمل‌های دارویی است، گفت:« دانش و صنعت کشت گیاهان دارویی و تولید داروهای گیاهی به سرعت درحال توسعه و تکامل است. در صورتی که از تاثیرات منفی پیرامون این صنعت کاسته شود، آینده درخشانی برای گیاهان دارویی و داروهای گیاهی قابل پیش بینی است.»

میرفخرایی با بیان تاریخچه‌ای از حضور داروهای گیاهی در پزشکی ایران افزود:« کشور ما از ۱۳ اقلیم معروف دنیا، ۱۱ اقلیم را دارد و تنها توجه به روش‌های علمی و تقویت این دانش است که می‌تواند ما را در بهره‌برداری از این اقلیم توانا کند.»

دکتر احمد شیبانی، رئیس سازمان غذا و دارو، در سخنرانی خود در درخصوص روند رشد صنعت گیاهان دارویی ایران گفت:« حدود سال ۱۳۶۰ بود که به بحث داروهای گیاهی در زمینه اجرایی توجه بیشتری نشان داده شد. گرچه این بحث، پیش از آن زمان هم به طور پراکنده و غیر تشکیلاتی در کشور وجود داشت، اما از آن سال در مجموعه‌ای به نام «اداره کل نظارت بر دارو» به شکلی جدی‌تر مطرح شد.» او با اشاره به مشکلات فعالیت در این حوزه افزود:« در ابتدای کار خلا قانونی حرکت را دشوار می‌کرد و در قانون جایی برای داروهای گیاهی دیده نشده بود. اما باید با افتخار بگویم که با فرهنگ‌سازی و تلاش مسئولان در این زمینه، امروز بیش از ۸۰۰ قلم فراورده طبیعی و داروی گیاهی مجوز و پروانه فعالیت دریافت کرده‌اند.»

او ادامه داد:« تا سال ۸۴، ۳۸۰ قلم فراورده طبیعی و دارویی داشتیم اما الان ۸۳۰ قلم دارو مجوز تولید و عرضه دارند و در ۱۰ سال اخیر، بیش از ۴۰ کارخانه تولید کننده داروهای گیاهی فعالیت خود را آغاز کرده و گسترش داده‌اند.»

شیبانی معتقد است:« ما در شرایط تحریم هستیم و تدارک یک قلم دارو و یا وسیله پزشکی در شرایط کنونی بسیار دشوار است. امروز زمان آن است که از منابع داخلی‌مان برای درمان بیماری‌ها استفاده کنیم. خوشبختانه امروز علم و تخصص لازم را داریم و به منابع هم دسترسی داریم. تنها نیازمند عزم ملی هستیم تا تحریم ها را در این حوزه دور بزنیم.»

دکتر محمود فلامرزیان، مدیر عامل شرکت صنعتی گل دارو، با بررسی ویژگی‌های ساخت صنعتی داروهای گیاهی گفت:« ما در این حوزه،‌ به اندام‌های متفاوتی از گیاه مصرف نیاز داریم. هرکدام از گیاهان ویژگی‌های خاص خود را برای وارد شدن به فرمولاسیون دارند و با روش‌های متفاوتی باید بهره برداری شوند. ما باید این مواد را بشناسیم تا بتوانیم دارو‌های گیاهی را تعریف کنیم و بعد از آن، باید ارتباط این ماده را با اثر درمانی که در نظر داریم تعریف کنیم و تنها در این صورت می‌توانیم شاهد پیشرفت این حوزه باشیم.»

دکتر فریبرز معطر، مدیر مرکز تحقیق و توسعه شرکت داروسازی گل‌دارو سخنران بعدی بود که بحث خود را در حوزه داروهای گیاهی و طب سنتی آغاز کرد. معطر با بیان تجربه‌هایش گفت:«‌ در سال ۱۳۵۰ از داروهای گیاهی، به عنوان یک ضد ارزش در حوزه‌های داروسازی و پزشکی یاد می‌شد. اما امروز در صنعت پزشکی ما هم به اهمیت داروهای گیاهی و طبیعی توجه زیادی می‌شود.»

دکتر حسنعلی نقدی، رئیس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی در سخنرانی خود گفت:« تنها ۷ درصد از گیاهان دارویی که ما امروز مصرف می‌کنیم، از طریق کشت تولید می‌شوند و ۹۳ درصد این داروها، از طبیعت جمع آوری می‌شوند.» او با بیان اینکه بخش عمده گیاهان دارویی ما به صورت وحشی و از طبیعت استخراج می‌شوند افزود:« اگر به همین صورت پیش برود، در آینده نزدیک با وجود منابع بسیار، شاهد واردات در این زمینه خواهیم بود. امروز وقت آن است که کشت گسترده را شروع کنیم.

گیاهان دارویی در حال حاضر، اغلب به صورت محرمانه و خصوصی کشت می‌شوند. مسائل اقتصادی باعث می‌شوند که کشاورز‌ها زیر بار تولید نروند، چراکه قیمت‌های فعلی، نسبت به بازار جهانی پایین هستند و بازار مطمئن واقعا وجود ندارد.» او در پایان توضیح داد:« درآمدهای هنگفتی برای کشاورزان نهفته است اما کشاورزان ما از آن اطلاع ندارند. این درحالی است که اهلی کردن این گیاه‌ها، نیازمند سرمایه گذاری کلان و طولانی مدت است.»

دکتر حسین ابراهیمیان، مدیرعامل لابراتورا داروسازی حکیم مومن تبریزی در سخنرانی خود به اهداف و انتظارت این حوزه پرداخت و دکتر فاطمه فرجاد مند، کارشناس اداره بررسی و ثبت داروهای سازمان غذا و دارو، سخنران بعدی همایش بود که با بحثی تخصصی به شرایط فراوری مواد مورد نیاز در این صنعت پرداخت.

دکتر تقی قفقازی، عضو هیات علمی شرکت داروسازی گل‌دارو، به بیان شواهد تحقیقاتی برای مصرف زردچوبه در بیماری آلزایمر پرداخت و با اشاره به اینکه این بیماری از سن ۶۵ سالگی به بعد سراغ انسان می‌آید و در سن ۸۵ سالگی ، ۴۵ درصد افراد را مبتلا می‌کند گفت:« رژیم غذایی نامناسب، کمبود ارتباطات اجتماعی، وجود ژن مرتبط با زوال عقل از عواملی هستند که در ابتلا آلزایمر تاثیر می‌گذارند.»

او افزود:« زردچوبه به واسطه اثر ضد التهاب و همچنین آنتی اکسیدان خود باید مورد توجه طب سنتی قرار گیرد. این ماده طبیعی به این دلایل می‌تواند از ابتلا به آلزایمر جلوگیری کند. از طرف دیگر، ما هر روز میزان زیادی سرب وارد بدن خود می‌کنیم که می‌تواند کبد را نابود کرده و در ایجاد آلزایمر موثر باشد. اما زرچوبه می‌تواند اثرا سمی سرب را از بین ببرد و با ترکیب شدن با آن، از تاثیر مخرب آن جلوگیری کند. این ماده در جلوگیری از بیماری پارکینسون نقش دارد و ضد سرطان به شمار می‌رود.»

دکتر حسین برزگر بفروئی، عضو انجمن متخصصان علوم صنایع غذایی ایران، به موضوع امنیت و حفظ مواد غذایی و افزایش ماندگاری آنها پرداخت و با اشاره به پژوهش‌هایی که در این زمینه انجام شده‌است، از قابلیت‌های بالقوه گیاهان دارویی سخت گفت. او معتقد است:« گیاهان دارویی چه به صورت پودر و چه عصاره و اسانس، از طیف گسترده‌ای از ترکیباتی برخوردارند که می‌توانند در این زمینه تاثیرگذار باشند.»

در ادامه، میرفخرایی در پاسخ به حاضران، با اشاره به اهمیت حمایت شرکت‌های بیمه از داروهای طبیعی گفت:« بیش از سه سال است که برای تحقق این هدف تلاش کرده‌ایم و تا امروز توانسته‌ایم ۵۶ قلم از داروهای گیاهی را تحت پوشش بیمه درآوریم.»

در پایان، حاضران همایش در اولین کارگاه آموزشی شرکت کردند تا با جایگاه گیاهان دارویی و داروهای گیاهی در ایران و جهان آشنا شوند.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.