×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
قیمت بالای داروهای گیاهی، بیماران را به سمت مصرف داروهای شیمیایی سوق می‌دهد

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، دکتر احمد شیبانی در اولین همایش ملی «طلای سبز» که در سالن ابوریحان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، به روند تصویب آیین‌نامه تولید گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت: اداره گیاهان دارویی وزارت بهداشت در سال ۱۳۷۶ تشکیل شد و امروز با فعالیت این اداره، فرآورده‌های طبیعی روند تصویب قانون تولید گیاهان دارویی نهادینه شده است.

وی با بیان اینکه اگرچه این آیین‌نامه‌ها به موقع تصویب نشدند، اما در حال حاضر بیش از ۸۰۰ قلم فرآورده طبیعی و گیاهی دارای پروانه ساخت در کشور داریم که به مصرف بیماران می‌رسند، گفت: در حال حاضر ۷۶ واحد تولیدی در زمینه داروهای گیاهی داریم که که ۴۳ مورد از آنها صرفا تولید کننده گیاهان دارویی هستند.

رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به تایید داروهای شیمیایی در شورای بررسی و تدوین این داروها، عنوان کرد: شورای ویژه تدوین گیاهان دارویی راه‌اندازی شده تا محصولات با تایید این اداره در بازار توزیع شود.

شیبانی با اشاره به اینکه زمینه واردات گیاهان دارویی وجود ندارد، عنوان کرد: این مسئله چندان غیرطبیعی نیست، زیرا منابع غنی گیاهی در کشور داریم که باید از آنها در جهت تولید فرآورده‌های دارویی بهره‌برداری کنیم.

وی با اشاره به حمایت از تولید فرآورده‌های داروهای گیاهی، اظهار کرد: در سال ۱۳۸۴، ۳۸۰ قلم فرآورده گیاهی داشتیم که اکنون به ۸۳۰ قلم رسیده است. همچنین ظرف ۱۰ سال گذشته، ۴۰ کارخانه تولیدکننده گیاهان دارویی تاسیس شده است.

به گفته معاون وزیر بهداشت، تسهیل در صدور پروانه ساخت و حمایت اجرایی و نظارتی از واحدهای تولیدکننده، وظیفه این وزارتخانه است. در این زمینه سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده، اما باید با ضوابط روز تنظیم شوند، تا به تسهیل امر تولید بیانجامند.

شیبانی ادامه داد: در این مسیر لازم است صاحبان صنایع و اساتید دانشگاه نیز به ما کمک کنند.

رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به ضرورت ترویج مصرف گیاهان دارویی در کشور، عنوان کرد: متاسفانه در حال حاضر اجزای برخی گیاهان دارویی ما به خارج از کشور صادر می‌شوند، در حالی که بایستی خودمان این گیاهان را به شکل فرآورده دارویی که خاصیت درمانی دارند، در کشور تولید کنیم. برگ، ریشه و ساقه گیاه را نباید به خارج از کشور صادر کرد چرا که متعلق به ما است و بایستی برنامه‌ریزی کنیم تا بتوانیم آنها را به شکل دارو صادر کنیم.

وی با بیان اینکه روند تجویز داروهای گیاهی توسط پزشکان و به صورت OTC مشخص است، بر تلفیق طب سنتی و مضر تاکید کرد و گفت: نباید داروی گیاهی به طول کامل نفی شود. در کشور چین هم که سابقه تاریخی در استفاده از گیاهان دارویی دارد، هر نوع داروی گیاهی و شیمیایی در کنار یکدیگر تجویز می‌شوند و مردم آزادانه هر دارویی را که بخواهند دریافت می‌کنند.

رییس سازمان غذا و دارو ادامه داد: بایستی در راستای جلب اطمینان و اعتماد پزشکان برای تجویز و مصرف داروهای گیاهی تلاش کنیم. به این طریق مردم می‌توانند به راحتی از داروخانه‌ها داروهای گیاهی دریافت کنند. در حال حاضر ۱۶۰ قلم داروی OTC در کشور موجود است که رقم مناسبی است، اما باید به سمت درمان تخصصی حرکت کنیم.

شیبانی با اشاره به ضرورت تعامل صنعت و دانشگاه در حوزه فرآورده‌های طبیعی، عنوان کرد: لازم است دانشگاه‌ها و کارخانجات بخش تحقیقات خود را فعال کنند و فرمول‌های جدید دارویی را بسازند. البته تولید صنعتی سخت و گران است، اما باید توجه داشت که نباید قیمت‌ فرآورده‌های طبیعی به قدری بالا برود که بیمار داروی شیمیایی را ترجیح بدهد. وقتی بیمار به داروخانه مراجعه می‌کند و می‌خواهد دارویی را به شکل OTC دریافت کند، قیمت برایش مهم است.

وی افزود: در خصوص داروهای شیمیایی در کمیسیون ماده ۲۰ سیاست انقباضی را در خصوص قیمت‌ها در پیش می‌گیریم و اگر در حال حاضر می‌بینیم که برخی داروها گران شده‌اند، به دلیل تغییر نرخ ارز و افزایش قیمت مواد اولیه آنهاست،‌ اما برای گیاهان دارویی به شکل انقباضی رفتار نمی‌کنیم؛ زیرا نباید انگیزه تولیدکننده از بین برود.

معاون وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه تحریم‌های دارویی ناجوانمردانه هستند، عنوان کرد: اکنون مسیرهای ورود دارو و لوازم پزشکی را بر ما بسته‌اند. در طول تاریخ سابقه نداشته است که داروها را از بیماران دریغ کنند.

صدور گیاهان ایرانی به خارج از کشور و بازگشت آن به شکل دارو تاسف‌آور است

وی افزود: تدارک یک قلم دارو و وسیله پزشکی بسیار سخت است، پس بایستی از تحریم‌ها فرصتی بسازیم و از منابع داخلی برای تولید دارو بهره جسته و به پروسه درمان بیماران کمک کنیم. داروی گیاهی از مهم‌ترین منابع ماست. متاسفم که امروز شاهد هستیم اجزای فرآورده‌های طبیعی ایرانی به خارج از کشور صادر می‌شود و به شکل دارو بازمی‌گردد. نیازمند ارز ملی هستیم تا تحریم‌ها را دور بزنیم و این مهم با جایگزین کردن داروهای گیاهی می‌تواند میسر شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.