×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نخستین طرح مشترک گیاهان دارویی بین ایران و نروژ اجرا می شود

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی و ترکیبات طبیعی، محمد رضا سنجابی در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: اجرای این طرح که در قالب امضای تفاهم نامه بین طرفین به تصویب رسیده است ، تا دو هفته دیگر آغاز می شود. بر اساس مفاد این تفاهم نامه قرار است که طرح های تحقیقاتی که تاکنون در دنیا انجام نشده است با همکاری محققان دو کشور انجام شود.

وی در مورد طرح مشترک استفاده از عصاره گیاهان دارویی برای دفع بیوفیلم‌های میکروبی در سیستم آبخوری واحدهای مرغداری در نروژ گفت : در اجرای این طرح بودجه ، اعتبارات ، امکانات و تجهیزات مورد نیاز از سوی کشور نروژ تامین می شود و ایران نیز نیروی انسانی متخصص این رشته را تامین می کند.

وی اظهار داشت: بیوفیلم های میکروبی در سیستم آبخوری طیور باعث بی تاثیر شدن آنتی بیوتیک ها می شود که در این روش با استفاده از عصاره گیاهان دارویی علاوه بر این که لایه میکروبی در آبخوری ها از بین می رود بیماری طیور هم درمان می شود.

سنجابی یادآور شد که مدت اجرای این پروژه ۹ ماه است و ابتدا برای مرغداری ها انجام می شود. در این روش عصاره گیاهان دارویی در آب حل و در مسیر آبخوری ها رها می شود و بدین ترتیب میکروب های مسیر آبخوری ها از بین می رود و اگر حیوانات از آن آب بخورند ، بیمار نمی شوند.

وی اظهار داشت: این تفاهم نامه همکاری بین پژوهشکده کشاورزی سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران و دانشکده زیست‌شناسی دانشگاه علوم تکنولوژی نروژ به امضا رسیده است.

سنجابی گفت: انجام تحقیقات مشترک ، برپایی دوره‌های آموزشی ، سمینارها، پذیرش و تبادل اساتید ، محققان ، دانشجویان و اطلاعات مورد نیاز برای طرفین در زمینه ‌های گیاهان دارویی، علوم دامی، شیلات، میکروالگ‌ها و صنایع غذایی از دیگر زمینه های مشترک همکاری طرفین است.

وی خاطرنشان کرد: براساس این تفاهم نامه یکی از کارشناسان متخصص در زمینه گیاهان دارویی از پژوهشکده کشاورزی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی برای نظارت بر اجرای این پروژه به کشور نروژ اعزام می شود. این کارشناس به عنوان همکار در اجرای این پروژه همکاری می‌کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.