×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی و ترکیبات طبیعی به نقل از سلامت نیوز، در حالی که فقط ۸ درصد از نسخ تجویز شده توسط پزشکان، گوشه نگاهی هم به داروهای گیاهی دارد، طبیعی به نظر می‌رسد که نظارت بر فعالیت ۱۰ الی ۱۵ هزار عطاری فعال در کشور هم فاقد متولی باشد. دکتر محمدرضا شانه‌ساز؛ معاون سازمان غذا و دارو، روز گذشته با اعلام اینکه هم‌اکنون ۸۴۰ پروانه برای ساخت داروهای طبیعی در کشور صادر شده است، گفت: «این آمارها به هیچ‌وجه برای ما راضی‌کننده نیستند و انتظارات‌مان را برآورده نمی‌کند.

هر چند که امروز ۶۵ درصد داروهای گیاهی تحت پوشش بیمه قرار گرفته اما متاسفانه این داروها که اثربخشی‌شان در یافته‌های امروز دنیا ثابت شده، هنوز در فهرست قلم تجویز اطبای ما قرار نگرفته‌اند که شاید آموزش‌های ناکافی یکی از دلایل این اتفاق باشد. چنان‌که هم‌اکنون فقط ۸ درصد از نسخ تجویزی به گیاهان دارویی اختصاص دارد و متاسفانه این رقم در سال ۸۵ فقط سه درصد بوده است. در حالی که در کشور آلمان حدود ۴۰ درصد نسخ، داروهای گیاهی و طبیعی است. اما درحالی که داروهای گیاهی در کشور ما ۴ برابر کل قاره اروپا تنوع دارند، هنوز نتوانسته‌ایم به چنین آماری دست پیدا کنیم.»

دکتر امیر حسین جمشیدی، ریاست گیاهان دارویی ایران هم درباره نظارت بر فعالیت عطاری‌ها در آینده گفت: «عطاری‌ها زیرنظر اصناف هستند و از سه بعد می‌توان بر آنها نظارت داشت؛ اول اینکه باید با عرضه داروها چه به صورت مجاز و چه غیرمجاز در این محل‌ها برخورد شود. چون عطاری‌ها داروی مجوز‌دار هم نباید عرضه کنند.

بحث بهداشتی و درمانی و دخالت در امور پزشکی هم از موارد دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد. البته ایجاد داروخانه داروهای طبیعی و سنتی هم در آیین‌نامه‌یی تدوین و به وزیر بهداشت ارسال شد و در حال حاضر، مراحل آخر را برای تصویب اجرایی شدن طی می‌کند.

در این داروخانه‌ها ما می‌توانیم مطابق با استانداردهای خودمان اقدام به عرضه این داروها کنیم و در این زمینه خدماتی را ارائه دهیم. البته عطاری‌ها هم می‌توانند گیاهان دارویی را به صورت فله بفروشند، اما وقتی گیاه دارویی به داروی گیاهی تبدیل می‌شود باید در داروخانه‌ها عرضه شوند. عطاری‌ها هم اگر شرایط لازم را داشته باشند و بتوانند با تغییرات مورد نظر این آیین‌نامه سازگار شوند، می‌توانند به این داروخانه‌های طبیعی تبدیل شوند.»

وی همچنین خبر داد که هم‌اکنون ۸۳۹ قلم داروی گیاهی در کشور دارای مجوز هستند اما الزاما، تمام محصولات قابل عرضه مجاز نیستند.شانه‌ساز هم تاکید کرد: «فروش داروهای گیاهی باید فقط در داروخانه‌ها انجام شود و نباید سوپر مارکت‌ها، مراکز آرایشی و بهداشتی و ناصر خسرو، داروها را اعم از شیمیایی و گیاهی توزیع کنند.»

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.