×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی و ترکیبات طبیعی به نقل از خبرگزاری مهر، این منطقه ۲۲ هزار متر مربع مرتع و جنگل دارد که ۱۲هزار از آن جنگل و مابقی مرتع است.

با این مقدار پوشش جنگلی و مرتع بسیاری از گونه های گیاهی و جنگلی در منطقه وجود دارد، گیاهان دارویی هم چون گل گاوزبان، بومادران، کتیرا، قاصدک، گزنه، رازیانه، خاکشیر، نعنا، فریحان کوهی، آویشن کوهی، پونه، اسپند، ریواس، شیر سنگ(فرفیونی) تاجریزی، بارهنگ، تره وپیاز و سیر کوهی، بنه و بلوط در این مراتع و جنگلها به وفور دیده می شود.

پونه، اویشن، اسپند و خاک شیر و گل گاوزبان، گل هیروی… این منطقه خاص مشهور است و درختان بنه، بلوط،، زالزالک، بادام وحشی، کستره زیادی را از این کوهها فرا گرفته اند.

به گفته یعقوب عزیزی مسئول اداره منابع طبیعی شهرستان آبدانان برای بهره برداری سقز جنگل های آبدانان چهار شرکت تعاونی بهره برداری تشکیل شده که موجب اشتغال ۶۰ نفر شده است و در سال های جاری هشت تن سقز به ارزش تقریبی ۴۰۰ میلیون تومان از درختان بنه بهره برداری شده است.

به گفته کارشناسان این منطقه استعداد شگرفی در گیاهان دارویی دارد و چنان چه در این زمینه سرمایه گذاری اصولی و مناسبی صورت گیرد باعث رونق اقتصادی و اشتغال زایی پایدار خواهد شد که می طلبد از طرف دستگاه های مسئول تمهیدات لازم اندیشیده شود و با برنامه ریزی و تشویق سرمایه گذاران از این استعداد جهت حل معضلات اقتصادی منطقه به ویژه معضل بیکاری استفاده شود.

یکی از عطاری های آبدانان که سابقه چند ده ساله در این کار دارد و اندوخته ای را تجربه کرده است، گفت: بسیاری از گیاهان دارویی این منطقه ویژگی های خاص خود را دارندکه ای کاش از این سرمایه خدادادی استفاده شود و مشکل بیکاری جوانانمان حل شود.

یعقوب عزیزی مسئول اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آبدانان گفت: در طی سال های گذشته اقدام به توزیع بذر و بذر پاشی گونه های مختلف گیاهان دارویی به منظور آفزایش سطح زیر کشت این گونه ها کرده ایم.

وی در ادامه گفت: کسانی که تمایل به کاشت گیاهان دارویی به ویژه گل گاوزبان، رازیانه، آویشن، پونه و… دارند به اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آبدانان مراجعه کنند.

اما باز بلای خشکسالی جان گیاهان دارویی به لب آورده و آن را به نفس انداخته است و مهم تر آنکه بهره برداری غیر اصولی از مراتع و جنگلها و گیاهان دارویی بسیاری از گونه ها را به خطر انداخته است.

باید راهکارهای علمی و اقتصادی در این زمینه اندیشیده شود و به صنعت گیاهان دارویی، کاشت بهره برداری و احداث کارخانه ها و واحد های تولیدی داروهای گیاهی و صنایع وابسته با حمایت ویژه دولت به عنوان یکی از زمینه های رشد و پیشرفت اقتصادی آبدانان که یکی از مناطق محروم و توسعه نیافته کشور است، نگاه اصولی شود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.