×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۲۷ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی و ترکیبات طبیعی، روغن نارگیل، نوعی چربی اشباع شده است که از میوه درخت نارگیل به دست می‌آید. از این روغن در تهیهٔ مواد آرایشی بهداشتی و همچنین در غذاها استفاده می‌شود.

این روغن سرشار از لوریک اسید (نوعی اسید چرب با زنجیره متوسط) می‌باشد. روغن نارگیل‌های هیدروژنه نشده معمولاً بین دمای ۲۲ تا ۲۴ درجه سانتی گراد ذوب می‌شوند.

روغن نارگیل بین دیگر انواع روغن از همه پایدارتر است و بین روغن‌های مخصوص سرخ کردن، حرارت لازم برای سوختن روغن نارگیل از همه روغن‌ها بالاتر است. بنابراین، حتی در دماهای بالا هم این روغن نمی‌سوزد و دود از آن بلند نمی‌شود.

اکنون محققین ایرلندی می گویند از روغن نارگیل می توان در تولید محصولات بهداشتی مخصوص مراقبت از دندانها استفاده کرد. آزمایشات نشان داده است روغن نارگیل پس از هضم می تواند به باکتری هایی که عامل پوسیدگی دندان هستند حمله کرده و آنها را نابود سازد.

این متخصصان روی عملکرد آنتی باکتریالی روغن نارگیل در شرایط طبیعی آن و نیز در وضعیتی که این روغن پس از طی کردن فرایند هضم تحت تاثیر آنزیم های گوارشی قرار می گیرد به دقت بررسی و مطالعه کردند.

نتایج بررسی ها تاکید کرد روغنی که تحت تاثیر آنزیم های گوارشی قرار گرفته می تواند به شکل قدرتمندی مانع از رشد بیشتر نسخه های باکتریایی استرپتوکک ازجمله باکتری های شایع در محیط دهان شود.

این متخصصان در نظر دارند که در آزمایشات بعدی چگونگی تعامل روغن نارگیل با این باکتری ها را در سطح مولکولی و نیز با سایر باکتری های مضر مورد ارزیابی قرار دهند.

ترکیبات روغن نارگیل

روغن نارگیل از بیش از نود درصد روغن اشباع و همچنین از چند اسید چرب غیراشباع مثل اسیدهای چرب غیراشباع مونو و پلی تشکیل شده است.

* اسیدهای چرب اشباع:

اکثر آنها تری‌گلیسیریدهای زنجیره متوسط هستند که می‌بایست خوب جذب شوند. اسید لائوریک فاکتور اصلی در آن است که بیش از چهل درصد آن را تشکیل داده است و پس از آن اسید کاپریک، اسید کاپریلیک، اسید میریستیک و پالمیتیک قرار دارند.

* اسیدهای چرب غیراشباع مونو: اسید لینولئیک.

* اسیدهای چرب غیراشباع پلی: اسید اولئیک.

* پلی‌فنول‌ها:

اسید گالیک که اسید فنولیک است. این پلی‌فنول‌ها مسئول رایحه و مزه روغن نارگیل می‌باشند و روغن نارگیل خالص سرشار از آن است.

* مشتقات خاص از اسیدهای چرب مثل بتائین، اتانولامید، اتوکسیلات، استرهای چرب، پلی‌سوربات‌های چرب، مونوگلیسریدها و پلیول استرها.

* کلریدهای چرب، الکل سولفات چرب و الکل اتر سولفات چرب که همه مشتقات الکل‌های چرب هستند.

* ویتامین E و K و موادمعدنی مثل آهن.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.