×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی و ترکیبات طبیعی، امروزه درمان بیماری‌های ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس نوع یک، با داروهای شیمیایی به دلیل پیدایش مقاومت دارویی و دوره‌ی نهفتگی ویروس با مشکلاتی روبرو شده است. به همین دلیل به داروهای ضد هرپسی نوین نیاز است. لذا پژوهشی با هدف بررسی اثر ضد هرپسی گیاه چای سبز در برابر ویروس هرپس سیمپلکس نوع یک در زمان‌های گوناگون توسط ملیحه فرهانی، کارشناسی ارشد گروه میکروبیولوژی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم انجام شد.

در این مطالعه، نخست عصاره‌ی آبی این گیاه فراهم شد و پس از سنجش آستانه‌ی توکسیسیته‌ی آن بر روی دودمان یاخته‌ای (Hep-2 (Human epithelial type 2 با ارزیابی (CPE (Cytopathic effect، اثر ضد هرپسی عصاره‌ی گیاهی با روش بازدارندگی CPE ویروس در زمان‌های یک، دو و سه ساعت بررسی شد.

یافته‌ها حاکی ازآن است که عصاره‌ی چای سبز در غلظت‌های غیر توکسیک به کار رفته (۱۰۰۰ میکروگرم در میلی‌لیتر) بر روی دودمان‌های یاخته‌ای اثر ضد ویروسی بسیار خوبی را بر روی ویروس هرپس سیمپلکس نوع یک نشان داد. این گیاه یک ساعت پس از بردن ویروس بر روی یاخته‌ها بیشترین ویژگی ضد هرپسی را نشان داد.

نتایج این پژوهش نشان داد، گیاه چای سبز در بالاترین غلظت غیر توکسیک به کار رفته هیچگونه اثر کشندگی روی یاخته‌ها نداشت. بیشترین ویژگی ضد هرپسی عصاره‌ی چای سبز یک ساعت پس از بردن ویروس بر روی یاخته‌ها دیده شد. برای پیدا کردن مکانیسم اثر این دارو نیاز به پژوهش‌های بیشتر است تا در ساخت داروهای ضد ویروسی به‌کار رود.

شایان ذکر است این پژوهش در مجله علوم پزشکی دانشگاه اصفهان منتشر شده است.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.